Stängd: hemlarmbolag - börsnotering / IPO 2025

Visst måste man få skriva om annat än index, men just pga av vad du skriver föreslog jag att tråden får samma begränsningar som “heta ämnen”, att man ska vara inloggad och ha en viss nivå för att se den här tråden. Hoppas det verkligen läggs till för att skydda nykomlingar.

1 gillning

Tecknade 200 aktier. Min första IPO. Antingen blir det lyckat eller misslyckat. :grin:

En fundering.

Varför har denna tråd taggats som reklam? Har inte sett det förut.

För att det är reklam för VQM. Inlägget kommer säkerligen generera nya kunder till VQM’s tipstjänst. Helt rätt att markera som reklam.

1 gillning

Alltså, jag tycker det har varit jättetydligt hela tiden att det bara är spekulation, men med oddsen på rätt sida. Jag som äntligen börjat våga mig ut på börsen kan villigt erkänna att jag blev lockad av ev “snabba pengar” som en kul grej för att testa. Men jag påminde mig själv om min egna strategi, och det är den som innebär att jag ska vara nöjd att jag ens vågat mig ut på “börs-isen” och bara fortsätta med mina indexfonder. Det som jag har blivit ihamrad sen jag började hänga på RT.

Det finns två ytterligheter av människor när det gäller börsen (om jag räknar bort de som verkligen vet vad de gör): och det är de som investerar och tror de kan slå index och ibland satsar hej vilt, och så finns det de som aldrig ens skulle våga investera i index. Jag var den som aldrig ens vågade investera i index.

RT-med Jan och Caroline i spetsen- har alltid försökt få dessa två att mötas genom att ändra strategi och få oss tänka långsiktigt så att det inte slår åt varken det ena eller det andra hållet lika mycket. Men i sin strategi har Jan också slängt in begreppet “lekhink”, för att de som är som inte är som jag ska tröttna. De som gett sig in på börsen med förhoppning om lite snabba pengar.

Lite som när man ger godis enbart på lördagar till barn för annars skulle det bli för mycket av det goda. Det är inget fel med lördagsgodis, men man får sinna sig lite.

Och jag ser inte problemet i att diskutera vilket lördagsgodis som är godast när man står där i affären, så länge som man förmanar och är tydlig med att välj inte för många konstiga bitar som du spottar ut, för det är bara det här du får, sen måste du vänta tills nästa lördag innan det går att köpa nytt godis. Och precis det har Jan gjort.

Jag som aldrig ens varit intresserad av lördagsgodis blev absolut lockad av gottepåsen och satt och läste på en massa om det igår. Men fick sen påminna mig om att den gottepåsen är mer ämnad för de som helst vill äta godis alla dagar i veckan, och bara är en lockelse om att få lov att äta bara de kan sinna sig resten av veckan.

1 gillning

Chansen att du får 200st är nog försvinnande liten. Om inte din bank/aktiemäklare tycker att du är en jätteviktigt kund. Räcker troligen inte att vara “Private Banking-kund”

Ah. Det förklarar saken.

Det svarar troligen på min fråga om RT kommer börja med trendiga investeringstips. :pensive_face:

Är inte min tolkning att det kommer ske till någon större omfattning i öppna forumet.

Tror mer att det sker inom Patreon samt att man får det om man betalar för VQMs tjänster.

Dock kan det komma fler samarbeten baserat på citatet här ovan.

Så det lär bli fler aktietips i och med detta. Om man inte väljer att göra reklam för tjänsten, utan senaste tipset.

Gillar André och han är kunnig, men jag tror det kan bli svårare att urskilja RT från andra finfluenser om det kommer en stadig ström av investeringsreklam för enskilda aktier.

För mig skaver det lite, speciellt när Jan ofta varnar för investerande i enskilda aktier och andra finfluensers med pump and dump upplägg.

Sen måste man inte följa råd, men det är lite som att bjuda på glass och förvänta sig att få kommer ta mer än en.

Jag gillar att hänga här för att det är sparsamt med Fomo, tips om raketaktier och att det är fokus på långsiktiga investeringar, ett rikt liv och forskning. Jag skulle tycka det vore synd om den kärnan försvann.

För det finns få andra plattformar eller poddare som har det fokuset.

Finns väl bara en i princip, men de saknar forum.

2 gillningar

Haha ja, jag räknar inte med att få något större innehav. Men det renoveras stammar därhemma så kanske en gratislunch iallafall :sweat_smile:

Jag tänker så här. Feedbacken är tagen och jag ska gå tillbaka till ritbordet.

För jag tycker personligen att det är en sorg för mig att åsiktskorridoren är så smal. Det är en sorg eftersom jag förväntade att åtminstone här kunde vi hålla två tankar i huvudet, precis som @jfb skriver här:

Jag får också tänka på vad det är jag vill, för när jag skriver om detta med Lekhinksspekulation så får jag denna feedbacken, när jag skriver om ett rikare liv som nu avsnittet vi släppte då får jag kommentarer som “är ni inte klara snart med avsnitten” etc. Så hur jag än vänder så upplever jag att jag får kritik.

Och ja, jag kanske överreagerar men jag är inte heller mer än människa. :sad_but_relieved_face:

11 gillningar

Precis det här inlägget är ett praktexempel på hur snett saker kan tolkas, och hur farligt det blir när vi börjar normalisera spekulation i ett forum som Rikatillsammans.

Här har vi en medlem som själv erkänner att hon blev lockad. Hon säger rakt ut att hon inte ens vågat köpa indexfonder tidigare, men när det skrivs om “snabba pengar” och IPO:er så blir hon sugen, börjar läsa på, och måste aktivt påminna sig själv om att hålla sig till sin strategi.

Det här är alltså en person som gjort exakt den resa RT alltid försökt skydda småsparare ifrån: från försiktig trygghet till att nästan hoppa på spekulation som kan sluta i katastrofala förluster. Att det den här gången slutade med att hon hejdade sig är bara tur. Nästa gång kanske någon inte hejdar sig. Nästa gång kanske det är någon som satsar hela bufferten eller barnens sparpengar.

Att jämföra det här med “lördagsgodis” är livsfarligt. Godis kan ge hål i tänderna. Men här kan man bränna livsavgörande pengar, hundratusentals kronor, precis som i Storskogen. Vi pratar inte om något oskyldigt eller kul, utan om något som kan förstöra privatekonomier i åratal framöver.

Det är därför jag blir så otroligt orolig för vilken riktning forumet tar. När till och med RT:s mest grundläggande budskap, långsiktighet, enkelhet, trygghet, riskerar att spädas ut av hype och kortsiktiga “case”, då står vi på farlig mark.

Vi kan inte luta oss tillbaka och säga “alla vet ju att det är spekulation”. Nej, alla vet inte det. Just det här inlägget visar med all tydlighet att många småsparare faktiskt inte förstår riskerna, utan tvärtom kan bli lockade. Det här borde få varningsklockorna att ringa högt och tydligt.

3 gillningar

Tänker att jag kan känna mer på att ta ett bet på hur många som kommer att klaga på att tilldelningen man får är så försvinnande liten, istället för att vara med i tilldelningen.

Stänger tråden eftersom den hela tiden hamnar off-topic. Känner inte heller att jag har energin att försvara något som inte är så viktigt för mig när jag upplever att min och andras kommentarer / intentioner lite fultolkas.

Korslänkning: 431. Om börsnoteringar i allmänhet och Verisure i synnerhet | Supporterexklusivt

10 gillningar