Börsnoteringar / Lekhinken-spekulationer på RikaTillsammans

Detta inlägg skrevs och togs sedan bort. Jag tycker det är viktigt så låt mig få besvara det:

Jag måste faktiskt säga att jag känner mig D J U P T orolig när jag läser det här inlägget. :stop_sign: Det här är inte bara lite ”lek i lekhinken” längre – det här är ren och skär spekulation som paketeras i en form som riskerar att dra med sig helt vanliga sparare i något de inte förstår konsekvenserna av.

Jag har följt RT i många år men skapade precis konto och alltid sett forumet som en trygg plats för långsiktighet, indexfonder och sund privatekonomi. Att vi nu plötsligt har en tråd som i princip uppmanar folk att ”bara öppna konto och lägga in 10 000 kr” – med en underton av att det är nästan riskfritt – gör mig rädd. På riktigt rädd.

:backhand_index_pointing_right: Det här är exakt samma psykologiska mekanismer som i ett pyramidspel eller ett lotteri. Man lockas in med att ”alla andra ska vara med”, man får känslan av att det är en unik chans, och man får en social push via livesändningar, mejllistor och hype.
:backhand_index_pointing_right: Det skickar helt fel signaler till nya sparare. Vi vet ju att många som hittar hit är nybörjare, kanske unga människor som just byggt upp sitt första sparkapital. Nu blir de matade med idén att det går att ”chansa lite” och snabbt tjäna pengar.
:backhand_index_pointing_right: Vi riskerar att underminera hela RT:s trovärdighet. Jag skäms nästan när jag tänker på att någon utifrån kommer hit, ser den här tråden och tror att ”så här tänker Rikatillsammans”. Det är ju helt motsatt budskap mot det som gjort forumet unikt och värdefullt i alla dessa år.

Vi måste våga säga det rakt ut:
:red_circle: Det här ÄR gambling, inte investering.
:red_circle: Det här kan förstöra vanliga människors ekonomi.
:red_circle: Det här riskerar att smutsa ner hela RT-varumärket.

Jag ber er som driver forumet att ta ett steg tillbaka och verkligen fundera på vad vi håller på att signalera här. Vill vi bli ihågkomna som platsen där folk lockades att kasta in sina pengar i hajpade IPO:er, eller vill vi fortsätta vara Sveriges trygga bas för långsiktigt, evidensbaserat sparande?

Jag är på riktigt skakad. Och väldigt, väldigt besviken.