Börsnoteringar / Lekhinken-spekulationer på RikaTillsammans

Det får bli en överraskning. :wrapped_gift:

3 gillningar

Typ att man fyller upp 4 olika hinkar med kapital och fördelar det enligt en viss ordning. Prioritera buffert i hink nr 1, därefter pengar man kan tänkas villhöva till olika saker på kort (men längre sikt än hink 1, kanske 3-5 år framöver) sikt i hink nr 2, i hink nr 3 sparade man långsiktigt det man skulle ha minst 10 år framöver. Sen fanns det en 4:e “hopp och lek”-hink, kallad “lekhinken”, för de som ville spekulera och ha lite roligt när de tyckte indexfonderna i hink 3 var för tråkiga, lekhinken skulle gå till att försöka pricka in saker i marknaden man trodde på (men som långt från alltid lyckas med). Hink 4 skulle bara motsvara max 10% (tror jag det var?) av ens totala kapital.

1 gillning

Ooops, förlåt-kanske spolierade något om jag berättade om den gamla principen :grimacing: Eller så kanske du tänker ny 4-hinkars princip :wink:

Haha, nej, det är samma som innan. :slight_smile: Bara ett nytt avsnitt på ämnet.

3 gillningar

Haha. Ok jag väntar. Jag har mycket tålamod

Tackar för din beskrivning🙏Asså hopp o lek hink😁 är det nåt som barn på dagis kommit på? Jag hänger inte riktigt med. För avancerat. Jag är old school

1 gillning

Tror du @janbolmeson lite får skilja på att du säger till barnen “är inte godis, det är inte bra för dig” och själv smygäter godis, mot att du i det här fallet skapade en “satsig” SpekuleraTillsammans-tråd. Du får självklart göra vilka investeringar du vill, men kanske bra om RikaTillsammans-konceptet hålls enkelt, för din egen skull?

Att IPO-trådar ska få finnas på forumet är förstås inget konstigt.

Nä, det är bara jag som kallar det “hopp och lek”- och jag har inte ens barn :laughing: Offentligt heter den “lekhinken”. (Hopp och lek vet jag inte om de kör på dagis, men det var något jag sa till hunden när det var dags att han fick springa fritt :laughing:)

1 gillning

Haha. Det där var riktigt roligt👍 vi har ingen hund men däremot en katt. Lekhink😁

1 gillning

Haha- katter behöver man inte säga “hopp och lek”, de har som egna vilja som ICKE går att bända på något vis :sweat_smile:

Vi har ett matljud som han reagerar på. Gör jag det så springer han mot köket

1 gillning

Själv tror jag det var reklamkaraktären i inlägget som skavde lite fel. Just my half cent.

1 gillning

Jag tar gärna feedback på hur en sådan tråd ska se ut för att den ska accepteras i forumet. För min kompetens sträcker sig till det jag gjorde i den förra.

1 gillning

Bara enskilda aktier som följer Globala index accepteras.

Obs vänlig Ironi. Jag förstår inte diskussionen.

4 gillningar

Du @janbolmeson har tillsammans med Caroline skapat detta fantastiska forum som har hjälpt många människor (mig inklusive) att förstå vikten av och hur du kan spara på ett effektivt sätt. Ytterst är det ni som bestämmer vad som ska skrivas här och vill du skriva om en IPO så ska du göra det. Feedback är viktigt och du kan lyssna på den men ytterst har varje individ ett stort eget ansvar. Om jag har problem med att höra ord som “IPO”, “spekulation” eller “aktier” så är det här inte rätt forum för mig.

Dessutom har du ju i det här fallet gjort en väldigt tydlig disclaimer. Jag tycker du ska stå på dig, du kommer inte kunna vara alla till lags och viktigast är att kunna se sig själv i spegeln :slight_smile:

7 gillningar

Sicken överdriven rädsla. Folk får ta och växa upp lite och sluta vara så barnsliga. Dock är ju forumet totalt besatt av global indexfond och allt som inte är globalindexfond är för stor risk för många. Inte som att det övergripande budskapet om global indexfondens som enda vettiga investeringen undgått någon. (Själv har jag ingen global indexfond i mitt privata sparande. För låg avkastning för min smak.)

6 gillningar

Haha, vad folk överdriver! Inlägget innehåller ju världens största disclaimer som tydligt varnar för den här typen av strategi. Jag tror ärligt talat att det bara är en liten, högljudd minoritet på forumet som får det att framstå som att alla är emot det här, tvärtom är det intressant med olika investeringsstrategier. Vi är alla vuxna och har eget ansvar, så folk får lugna sig och sluta leka index-Gestapo. Samma sak händer när utdelningsstrategier tas upp.

8 gillningar

Antal disclaimers och varningar och förklaringar var det nog rekord på :sweat_smile:

Sen får man skilja på inlägg som “köp dessa tre aktier och bli rik” och inlägg som gör en analys av en särskild händelse. En bra analys som skrivs ut i sin helhet är ju något man kan lära sig av. “Get rich quick” inlägg är däremot inget som önskas.

4 gillningar

[quote=“janbolmeson, post:1, topic:111614”]

**För tydlighetens skull #2**: Denna tråd gör jag tillsammans med @Andre_Granstrom som är en av de bästa i communityn på att analysera enskilda aktier. Han har drivit en tipstjänst VQM i ett par år som fått alldeles för lite uppmärksamhet i förhållande till hur bra den är. Därför har jag investerat i den, och denna tråden är ett samarbete mellan VQM och RikaTillsammans.

[/quote]

[quote=“janbolmeson, post:1, topic:111614”]

Analysen som kommer nedan i tråden är skriven av André, som har en tipstjänst VQM som vi har köpt in oss i, denna tråd är ett samarbete mellan VQM och RikaTillsammans.

[/quote]

@janbolmeson du får ursäkta om jag är lite trög på sånt här.

Är du delägare i eller har du något annat ekonomiskt intresse i VQM?

2 gillningar

Jag tror att det var det lite (mkt) entusiastiska anslaget innan disclaimer som skavde hos en del. Att diskutera IPOs måste gå att göra i ett sånt här forum, allt annat vore att totalt idiotförklara läsarna och ta ifrån dem allt eget ansvar.

Det är lite känslan ibland, att de av oss som tror oss veta lite mer/ha mer akademisk kunskap inom ekonomi/ärrade av egna misstag vill ”skydda” de obildade genom att utan förbehåll rekommendera det akademiskt matematiskt korrekta riskjusterade svaret, som landar i index. Då har vi ju inte någon risk att själva få stå till svars. Jag gör så privat när någon vill ha råd. Sen frågar vederbörande hur jag själv agerar och får då en annan bild. Med disclaimer.

Så. Tona bara ner initiala inlägget lite. Men kör sen ditt race. Just den IPOn är så stor att den kommer diskuteras oavsett.

Teckna/sälj i hypade IPOs ger ändå mest kaffepengar/pengar till en trevligare lunch på stan givet tilldelningen som oftast blir resultatet av högt intresse, det om något kanske borde belysas mer i såna trådar.