@ingvar såg din reaktion på mitt inlägg ovan. Jag kanske var otydligt med vad jag egentligen avsåg.
I det jag citerade kan jag faktiskt inte avgöra om @janbolmeson investerat/köpt in sig i företaget VQM eller om han investerat i de tjänster som VQM säljer?
Anledningen till att jag taggade som reklam är att för att det är reklam för @Andre_Granstrom:s tipstjänst VQM. Det är ju inte jag som sitter och läser prospektet på flera hundra sidor, gör egna kalkyler eller analyser. Jag har varken intresset eller kompetensen.
Jag beklagar verkligen hur diskussionen utvecklats. Jag anser att du skrev ett utmärkt inlägg med tydlig information, och jag uppskattade ditt inlägg. Du har skrivit om grundprinciper så många gånger! Alla läser inte allt, eller ens det som står framför näsan på dem, men det kan du inte lastas för! Basta!
Börsen har flera tillgångar och jag tycker att man ska kunna diskutera allt utan problem. Däremot så förstår jag att det kan sända fel signaler till vissa personer men samtidigt så är vi alla vuxna och får ta ansvar för våra egna pengar. Vi heter inte GlobalaFonderTillsammans utan RikaTillsammans. Det finns flera sätt att öka sitt kapital.
Jag köpte aktier idag hos Cloetta för en peng. Varför då? För att jag gillar deras godis. Kommer aktien gå bättre än en global fond? Störst sannolikt inte. Frågan är: Vad ska ni göra åt saken? ITS MY MONEEEY BIAAAATCH!!!
Låt folk diskutera aktier och ha lite kul. Så länge man är tydlig med att inget rekommenderas så är det lugnt.
Det finns en risk med allt, även Lysa samt räntefonder.
Jag tänker så här. Det är inte fel rent allmänt att gambla med en liten pott pengar (Lex Lekhinken). Men det kan bli ett kommunikativt problem att först säga att all forskning pratar för enbart äga hela höstacken och därefter försöka jaga nålarna. Jag, som testat att teckna mig för bolag tidigare (med gott resultat), vet att det också är ganska krångligt och du får oftast ingen eller låg tilldelning. Också det strider lite med tanken på exempelvis Lysa , som ju är motsatsen till krångligt. Så det handlar om optiken i det hela.
Jag fick den insikten tidigare i år när jag lyssnade på alla (?) avsnitt med @MoaD (mycket bra avsnitt allihop btw, gärna fler sådana här avsnitt @janbolmeson ), att som 4++ är det ingen mening längre att “jaga”, dvs att tänka “gör den här summan en real skillnad?”. Med den insikten så håller jag på att fasa ut mina aktieinnehav till förmån för fonder, mestadels för att få lite lugn och ro istället för maximal avkastning.
Med det sagt uppskattar jag diskussioner kring börsnoteringar. Upp till var och en att deltaga. Jag tyckte disclaimern var exemplarisk.
100%. Jag hade ett tag jag körde dem mycket, sedan slutade jag i nästan 5 år (också för att det inte kom så många bra), men nu har jag börjat igen, främst tillsammans med barnen.
En annan övrig gissning är att de flesta protesterna förmodligen kommer från nivå 2-3, dvs. de som förmodligen hade haft mest glädje av dem.
Som nivå 4 har jag varit emot generella IPO:er då det inte ger tillräckligt med tanke på risken och/eller arbetet man lägger ner vid granskning.
Jag tackar inte nej till 500:- eller 1000:- i vinst om det går bra. Men jag vill inte lägga tid på att granska och få en liten tilldelning när det är en bra IPO. Även en bra IPO kan gå fel vid introduktionen.
Men om jag gillar bolaget och vill ha den långsiktigt i portföljen, då gör jag analysen och väljer köpa vid introduktionen eller avvakta och köpa senare.
Håller med, det var ju därför jag slutade också. Det är ju en följd av 1%-regeln. Teckna/sälj är en typisk nivå 3-aktivitet. Egentligen nivå 2, men jag tycker att man tar en för stor risk i förhållande till portföljen innan man har en basportföjl på 150.000 kr.
Exakt, det är ju därför jag var så glad över att kunna outsourca det till @Andre_Granstrom som genuint tycker det är roligt att läsa ett prospekt om Verisure på 287 sidor och skriva en analys på ytterligare ett antal.
Tittar man på studier så är det ofta bara bra den initiala perioden, minns inte om det var 2 veckor eller två år, @Andre_Granstrom, får komplettera. Dvs. att köpa IPO och äga långsiktigt är sällan en bra idé.
Jag har kört det massor. Framförallt tror jag att 2021 var crazy år, vet folk som gjorde mellan 50.000 och 100.000 kr på att bara köpa teckna-sälj det året. Andra år brukade jag kunna göra ca 10.000 - 30.000 kr på ett år. Nu är det ofta bättre på att lägga de timmarna på att sälja in en föreläsning eller ett samarbete på RT.
Men, 10.000 - 30.000 kr är mycket pengar för min tonåring, så vi gör det tillsammans som en pappa-dotter aktivitet. Hon är ju fortfarande sjukt pepp efter Apotea-noteringen häromåret.
Tänker du likadant med att barn får hjälpa till med att hacka grönsaker till middagen? Farligt att använda kniv ju.
Det är bättre att göra “farliga” saker med barnen och lära dem hur man gör och vilka risker som finns. Hellre det än att de hör från klasskompisar om att man kan tjäna snabba pengar på börsen och de förlorar alla sina fickpengar.
Barn kan och fattar mycket mer än vad vi vuxna tror.
Man bör utsätta barn för allt sådant de kommer att utsättas för i en safe-to-fail-miljö
Bättre att man får kicken nu och kan prata om det än att man gör det när de är vuxna och man inte längre kan påverka dem
Att om barn bör få växa tillsammans med sina pengar.
Har mycket tankar om det där. Men ska fundera om jag ska göra ett avsnitt om det, vill liksom inte doxxa mina egna barn. Vet ju att folk i deras närhet följer oss.