Börsnoteringar / Lekhinken-spekulationer på RikaTillsammans

Jag pratar inte farliga saker.

Jag pratar om att jaga dopamin kickar genom att spekulera med pengar.

Jag har hittills bara lärt mina barn om Nyttan med indexfonder gentemot enskilda aktier. Spekulera i enskilda aktier har jag sagt är spel och därmed ökat risktagande.

1 gillning

Samma sak. Du anser det är skadligt. Jag anser att skadligt kan översättas till “farligt”.

Jag anser att ökat risktagande på börsen i de allra flesta fall inte leder till överavkastning..

Du kan definiera det hur du vill.

Håller 100% med.

Men jag är också helt på det klara med att ALLA förr eller senare syndar.

Då är det ju bättre att man får sina kickar i ett område där man har oddsen på sin sida, vilket man har i t.ex. bra börsnoteringar där det finns allt från stabiliseringsåtgärder till rabatt och incitament i linje med dina hos alla andra aktörer.

3 gillningar

Ja, håller 100% med även här. Men det är ju här jag upplever att många går fel.

Den bättre avkastningen (inte nödvändigtvis överavkastning) kommer från att man kan hålla sin basportfölj genom att synda i en begränsad del av portföljen. Dvs. syftet med Lekhinken är inte att överavkasta, den är till för att undvika underavkastningen i basportföljen - som studie efter studie visar att småspararen har - t.ex. Mind The Gap från Morningstar, QAIB från Dalbar etc.

Genom att ha en Lekhink så kan man ge fan i sin indexportfölj. Summan av de två blir bättre. Extremt få har en ren indexportfölj. Inte ens jag har det.

4 gillningar

Jag skickar inte hit familj och vänner om jag upplever att tveksamt innehåll blandas med bra innehåll. Det behöver vara konsekvent pålitligt och rationellt för att det ska funka att skicka hit nybörjare jag bryr mig om.

Jag tycker personligen inte man behöver lära eller uppmana till spekulationer och lekhink, det där bruset kommer tyvärr lite av sig själv, vare sig man vill eller ej. Jag tycker det är en bra filosofi att säga “håll det vid sidan om, låt det inte växa för stort, se det inte som en del av dina investeringar, det är en aktivitet som kostar pengar” utan att inspirera en med fler grejer att lägga grejer där.

Samtidigt är jag lite förvånad över hur @janbolmeson hanterar hela den här grejen :sweat_smile: Jan, om det är det innehåll du vill ha här—stå för det. Gör en tråd som pratar börsintroduktionen, gör en sidotråd som handlar om diskussionen som kommer om sånt material ska finnas här, och moderera snabbt och bestämt genom att flytta sånt som ska till sidotråden till sidotråden. Du behöver inte hålla på och svara och argumentera för varför du vill ha innehållet här, posta en gång och förklara och strunta sedan i när samma följdfrågor och argument kommer om och om och om igen—det är nya personer som postar samma saker. Uppdatera din Master-post i sidotråden lite ibland om det finns specifika saker du vill lägga till som ditt öppningsmeddelande, och låt det vara sedan. Det ser osnyggt ut att argumentera specifikt med varje person om samma sak om och om igen. Bättre att hålla det på en högre nivå och låta diskussionen pågå i tråden där den hör hemma. Tacka lite ibland för diskussionen som pågår och säg att du läser och tänker på det (och ibland om du uppdaterat start-posten), så folk känner sig hörda, men du behöver inte säga emot varje post. Då kan IPO-tråden pågå, sido-tråden pågå, och det behöver inte bli så dramatiskt.

10 gillningar

Ja, absolut. Du har rätt @axr. Jag är bara också människa och just nu på en lite tuff plats. :heart:

Det är ju därför jag tar med mig allt det här till nästa gång, då är jag ju förberedd på att detta kommer och kan hantera det som du skriver. Mitt problem denna gången blev ju att jag blev lite tagen på sängen.

8 gillningar

Jag är ingen expert på detta, förstås, så ta allt med en nypa salt. Men när det gått lite tid, sätt dig ner och skriv ner några hållpunkter typ det jag skrev ovan, och ha det någonstans. Nästa gång det blir överväldigande reaktion är det enda du behöver komma ihåg var du lade hållpunkterna. Så går du och tar fram dem, läser igenom, och agerar som du bestämde i förväg när du var emotionellt lugn.

Precis samma som rådet med att ha ett investeringsdokument man förberett innan :sweat_smile:

Man behöver bara hårddrilla sig själv att komma ihåg att gå till dokumentet i stället för att börja agera ad hoc.

8 gillningar

Absolut. Jag blir ju lite som:

Men med det sagt, är det något som jag ska göra annorlunda nu?

7 gillningar

Nu har du ju stängt den andra tråden, och diskussionen pågår ju här, så det är nog bara att låta den diskussionen andas lite och låta det bero.

1 gillning

För att vara tydlig så tycker jag inte du behöver hålla på och skapa sidotråd för diskussion direkt i alla dina tråd-öppningar—att försöka gissa vad som kommer vara kontroversiellt blir nog bara fel—utan när det blir diskussion, gör då en sidotråd med en öppningspost där du motiverar, och skyffla över alla inlägg dit som hör hemma där. Du kan göra en kort placeholder-öppning på sidotråden först, flytta alla inlägg, sedan fila på öppningsposten på sidotråden.

2 gillningar

Jag hade flyttat bort alla (för ämnet i tråden) icke relevanta inlägg hit eller till “off topic” tråden.

Sen hade jag lagt in analysen enligt plan.

Uppdaterat vad som hänt med länkar till utbrytar-trådar i andra eller tredje inlägget som sparades för framtida bruk.

Sen hade jag öppnat tråden.

Om klagomål inkommer flyttas dessa till relevanta trådar.

9 gillningar

Min lösning för att slippa ha lösa kontanter på Nordnet, men ändå kunna vara med på IPO.

3 gillningar

Hej!

Tack för live-sändning igår!

Den lärde mig många viktiga saker om IPO. (trots jag gör nästan alla fel när jag är med IPO:s så har jag nog gjort vinster sammanlagt netto på ca 400-500kkr på alla IPO:s som jag varit med på)

Tyvärr missade delar av den då jag var tvungen skjutsa mina barn.

Finns den utlagd på Youtube eller kan jag hitta den ngn annanstans?

1 gillning

Jag hade då varit väldigt intresserad av att höra vad @Andre_Granstrom kom fram till i sin analys och vad @janbolmeson tar för beslut.

Om man inte vill att kommentarsfältet ballar ur kanske man bara låser det för kommentarer? De som är intresserade får läsa de som ej är det kan låta bli.

Vad man än har för åsikt så får man lite hat samt misstolkningar :slight_smile:

Edit: missade att ni hade en live-sändning

Tack för tjuvlyssning… jag uppfattade det som att det inte var meningen att det skulle gå live på YouTube. Där var iaf kommentarssektionen väldigt sansad. :sweat_smile:

@Andre_Granstrom:s analys ligger ute på hans hemsida:

Inspelningen ligger ut på vår Patreon:

Hade en poll på Patreon och med flera hundra svaranden så ville 94% att vi skulle fortsätta med det och att var vuxna nog att ta eget ansvar. 3% tyckte nej, och 3% tyckte att pollen var fel. :joy:

Ja, det var ett misstag. Är inte kompis med mjukvaran än. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Här är analysen:

Jag kommer att teckna för mig och har gjort det till en pappa-dotter-grej nästa onsdag.

Haha (och grattis!) :joy: Kan du inte dela med dig av dina lärdomar, vore ju spännande att höra vad du tog med dig.

3 gillningar

Tror det går lättare o säga det lilla jag gör inför en IPO;

Jag kollar ofta om Affärsvärlden rekommenderar IPO:n men läser nästan aldrig prospektet.

Lättlurad som jag är, så antar jag att de som sätter ett bolag på börsen vill att den ska vara framgångsrik IPO men som nämndes är det en del ägare som bara vill casha in → kursen faller snabbt nedanför intro-kurs.

Andra ägare har byggt luftslott inför IPO (men det genomskådar ju inte jag eftersom jag nästan aldrig har läst ett prospekt inför en IPO).

Dock till skillnad fr Dig o Andre så behåller jag ofta en IPO, antingen tills det blivit en enhörning (10 x intro-kurs) eller typ sjunkit mer än 50% (oftast neremot 90%)

Men precis som Andre o Du sa så får man inte stirra sig blind på det enskilda bolaget utan se på typ 100st IPO:s som jag investerat i. Av dessa 100 IPO har säkerligen 50-60% tappat mellan 50-100%. Max 5% har blivit enhörningar, (en ipo steg 80ggr på 6år). Ca 10% har stigit minst 100%. Resterande 35% ligger på 0%-90%.

3 gillningar

Snyggt jobbat @Andre_Granstrom :slight_smile:

Reagerade dock på denna texten:

För långsiktiga ägare tillkommer dessutom en valutarisk – utvecklingen i aktien påverkas inte enbart av bolagets prestation, utan även av hur kronan står sig gentemot euron. För investerare med sparande i svenska kronor innebär det att en försvagad krona kan förstärka avkastningen, medan en starkare krona riskerar att urholka den. Sammantaget gör detta att valutahanteringen blir ytterligare en faktor att väga in vid investering i Verisure.

Tänkte direkt på @Nightowl typ hundra inlägg senaste månaden som bevisar motsatsen när jag läste den :joy:

8 gillningar