Återkoppla gärna på mitt upplägg av månadssparande i aktier och fonder

Hej!
Petter heter jag och är student. Jag har möjligheten att till kommande höst när mina studier drar igång kunna månadsspara 12 000 kr/månad.

Jag har utarbetat ett sparande som ser ut såhär:

Sigmastocks - Automatiskt aktiespar - 5000 kr/mån

Nordnet Indexfond Teknologi - Nordnet - 500 kr/mån

Fonder nedan på Avanza där jag hittat avgiften vara billigast (hittas ej på Savr)

Avanza Emerging Markets - 722 kr
Länsförsäkringar Europa Indexnära - 722 kr
Länsförsäkringar Japan Indexnära - 722 kr
Länsförsäkringar Global Indexnära - 722 kr
Totalt 2888 kr/mån för de fyra ovanstående fonderna.

Lägger även till dessa fyra nedanstående fonder och dessa ska månadssparas på SAVR för billigare förvaltningsavgift:

PLUS Allabolag Sverige Index - 500 kr/mån
PLUS Småbolag Sverige Index - 500 kr/mån
PLUS Mikrobolag Sverige Index - 500 kr/mån
Tin Ny Teknik A - 2110 kr/mån

Vad tycker ni om denna hög med fonder?
Som sagt blir sparandet totalt 11 998 kr/mån och jag tänker att jag står mig väldiversifierad till såväl svenska småbolag som de 30 största och mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. Jag vill tillägga att jag läst in mig för att se till att ingen av fondernas innehav överlappar någon annan fond.

Jag uppskattar feedback och vad ni än har att säga om mitt upplägg. Kommentera jättegärna nedan.

Tusen tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Petter H

Hej! Välkommen till forumet! :slightly_smiling_face:

Tre funderingar:

Mycket teknik. Indexfonderna innehåller redan mycket teknik, så du blir väldigt exponerad mot den branschen. Fundera på om du vill betta så mycket på att den branschen kommer överprestera.

Fonderna överlappar. Kollade Länsförsäkringars innehavslistor, och som exempel exponeras du mot Sony både genom LF Global och LF Japan, mot Nestlé både genom LF Global och LF Europa. Med 87% LF Global och 13% Avanza EM blir det närmare marknadsvikt, och den delen av portföljen blir enklare.

Genom PLUS-fonderna, som alla är bra val i sig, exponeras du i princip trippelt mot de 100 minsta bolagen på OMXS, dubbelt mot de mellanstora, och enkelt mot de största. Om det är en medveten faktortilt kan jag förstå varför, men annars kan du bara köra Allabolag.

2 gillningar

Varför lägger du nästan halva ditt sparande i en ny tjänst som Sigmastocks? Jag vet inte mycket om Sigmastocks och en snabb sökning gav inte mycket. Deras websida innehöll inga detaljer och jag kunde inte hitta någon historik eller exempel på aktieportföljer. Om du inte har mer information så känns det inte som ett bra val att lägga en så stor andel av ditt sparande på en tjänst som är så ny och okänd.

1 gillning

Också nyfiken på den här, de skriver att de följer forskningen och då borde de väl landa i ungefär samma aktier som du har i dina index? Eller har du tänkt att tilta mot någon speciell nisch där du tror du kan över-avkasta mot Indexen? :slightly_smiling_face:

Hur kommer det sig att du valt Sigmastock och inte en tjänst som Lysa?:slightly_smiling_face:

Om du vill vara passiv med ditt sparande så är nog Lysa ett bättre val.

Sigmastock har funnits ganska länge ändå, från 2014, Lysa startades 2017 :slightly_smiling_face:

Jag startade Sigmastocks och lysa samtidigt för tre månaderna avkastningen så vinner Sigmastocks över lysa lätt

Sigmastocks 14.78% avkastning
Lysa 6,10% avkastning

Hur tror du att det gick till att Sigmastocks lyckades slå Lysa (typ globalt index) så pass mycket under så kort tid? Tror du att det är förknippat med några risker?

1 gillning

Kör du 100/0 på Lysa?

Vet inte hur fördelningen ser ut på Sigma Stocks. Men om mina beräkningar stämmer över din övriga portfölj har du 39% Sverige och 17% USA. Och om jag räknar rätt är dina två största innehav

1. :sweden:Evolution Gaming
  2. :sweden:Embracer

Medan t.ex. :us:Google, som är femte största innehavet i en globalfond, inte ens är 0.3% i din portfölj.

Du skriver att du är “väldiversifierad”. Jämfört med folk som bara sitter med Telia i portföljen, sure.
Men jag tycker ändå att du har väldigt hög risk i din portfölj.

2 gillningar

Kör 90/10 på lysa låg minus i nåraa dagar där i början

Som jag kan se så var det vissa atkier i Sigmastocks som drog upp det rätt bra under den tiden

Hej Ludvig och tack!

Ja jag har stor exponering mot teknik. Jag tror att teknik kommer gå fortsatt bra och jag har förtroende för att Carl Armfelt och hans förvaltarpartner Erik Sprinchorn förvaltar mina pengar på medellång sikt +5 år.

Jag ser nu att jag har varit väldigt slarvig… Ja LF Japan är jag lite intresserad av att minska i månadssparande till eller till och med slopa helt. Jag tycker en ökning i LF Global känns bättre på sin plats istället.

Jag tänker att det är klokt att vara exponerad mot de svenska småbolagen också för att inte endast vara inne på OMXS30 mest omsatta bolag på Stockholmsbörsen. Det finns statistik som pekar tillbaka i tiden på att småbolag i snitt har överpresterat storbolag i större utsträckning. Samt att över en 10 års period bör små bolag överprestera i ungefär i 7 fall av 10.

Vad jag däremot har tänkt på är om jag ska slopa den sista PLUS fonden, alltså PLUS Mikrobolag Sverige Index. Efter nogrannare eftertanke har det slagit mig att dem bolagen inte precis är riktiga mikrobolag och det känns att jag borde nöja mig med att gå efter stor- och småbolag. Det räcker.
Eventuellt ta in Spiltan Aktiefond Investmentbolag istället för PLUS mikrobolag?

1 gillning

Hej Jonas!
Jag lägger en stor del av mina besparingar i Sigmastocks därför att jag tycker det är en bas för mig att stå på i mitt sparande utanför Avanza där jag annars har handplockat mina aktier och utformat en aktieportfölj.

Sigmastocks är för mig en fantastiskt bra tjänst som möjliggör att jag får mina pengar direktinvesterade i aktier efter en utarbetade algoritm som hittar aktier som passar mina förvalda inställningar om standard fördelning, tillväxtfokus eller utdelningsbolag. Sedan har plattformen en rad olika parametrar att ta hänsyn till när de väljer ut aktier till en som t.ex. positivt kassaflöde, momentum, vinstmarginal, bokfört värde, skuldsättning, vinsttillväxt, direktavkastning osv.

Jag tycker om Sigmastocks för att de sparar mina pengar direkt i aktier istället för fonder och därför slipper plattformen också mellanhänder så att jag som kund kan slippa höga dyra avgifter som annars fondrobotar som Lysa och Opti kan ge.

Sigmastocks tar ut en total kostnad på 0,35 - max 0,39% inkl. moms och courtage. Det är bättre än Lysa som tar ut max 0,42% i avgift och där jag även varit kund men jag tycker Sigmastocks ger mig en högre avkastning då jag exponerar mig mer åt tillväxtaktier på deras plattform. Något som inte direkt gick att välja genom Lysa där det istället går till så att du får bestämma sparhorisont m.m.

Hoppas denna lång utsvävning gav ett någorlunda bra svar på din fråga :slight_smile:

Hej Mattias!

Alphabet ~ Google har jag som mitt andra största innehav i min aktieportfölj på Avanza och där direktäger jag Alphabet aktien och tycker en dubbelexponering till det företaget är fint. Men så det blir lite mer än 0,3% :slight_smile:

Finns det någon annan fond som du skulle rekommendera mig att kolla in för att just bli mer väldiversifierad?

Tack på förhand!

Personligen gillar jag och brukar alltid föreslå dessa aktiefonder. Då får man med väldigt stor del av marknaden på ett enkelt och billigt sätt.

70% länsförsäkringar global indexnära
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1
10% Plus allabolag Sverige index

Krångligare behöver det inte vara.
Vill man ändå betta på t.ex teknik eller liknande så ta bort 10% av globalfonden och lägg dessa 10% i sådant du vill spekulera extra i.

3 gillningar

Tusen tack för det!
Jag försöker att förenkla det hela och inte göra det så fruktansvärt krångligt. Du staplade upp det så konkret nu och jag tackar för det. Jag ska möblera om i mitt sparande och fixa till det så som du föreslår.

1 gillning

Hej igen!

Ett problem som jag kan se med Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 är att förvaltningsavgiften är på 0,64% på Avanza. Ser du det som överkomligt?
Finns ju annars återigen PLUS Småbolag med sina fina 0,30% på SAVR.

Ja den kostar lite mer men har ändå valt att ha med den i mina portföljer för diversifieringen. Jag tror även att den kommer att göra att mina portföljer på lång sikt avkastar lite mer. Den är ju dessutom global. Den fonden du reffererar till är väl bara Sverige?

Har för mig att det finns en tråd på forumet som handlar om handelsbanken fond och dess avgift.

I mitt förslag ovan så skrev jag 10% i denna fonden. Men det är om man har 100% aktier. Jag har inte det i någon av mina portföljer (förutom barnsparande, PPM och tjänstepension). Min mest långsiktiga portfölj har annars 75% aktier och då nöjer jag mig med 5% i handelsbanken småbolagsfond.

Vill bara slänga in att lysa sänkte avgifterna i maj och jag har inte lyckats hitta någon fördelning över 0.37% i avgift sen sänkningen :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kan tipsa om denna tråd på BogleHeads subreddit.

Stycke från sidan:

Point being: if you’d used 2000s results to craft a 2010s portfolio, you’d have done horribly. You certainly wouldn’t have tilted toward US growth or tech - you might have left some of that out entirely. And yet here we are, with new people daily asking about tilting toward US large and tech for the 2020s based on the 2010s. I don’t know what will do well next. But we do know from prior decades that chasing recent winners can wind up yielding terrible results.

5 gillningar