Förbereda sig inför dagen då DNB ballar ur…

Ja båda är Artikel 8 men det här visar ju då bara hur otroligt godtycklig den märkningen är. Alla fonder exkluderar olika företag, och olika många företag. För mig blir det bara en extra onödig risk. Jag sparar i indexfonder för att jag vill ha passiv förvaltning och slippa att människor (eller maskiner) gör aktiva och godtyckliga val. Men absolut, respekterar er som gillar ESG av den anledningen du tar upp :blush:

7 gillningar

Jag kör också Dnb global indeks med anledning av att den “bara” kör enligt artikel 8 samt att den har 1303 bolag i sin fond medan Avanza Global har runt 800 och LF global indeks har cirka 900. Sedan har Avanza Global runt 8 procent i bara Apple och det tyckte jag var lite väl i ett enskilt bolag.

Jag valde därav Dnb global indeks för att den har ett större nät som fångar in fler bolag.

2 gillningar

Rekommenderar Vanguard Global. Följer MSCI world index. Finns på Levler. Avgift 0,14%. Noterad i euro eller dollar, men Levler tar ingen växlingsavgift för fonder.

Är det den man har om man investerar genom Lysa?

Jag kör lite av alla i olika tjänstepensioner. :grin:

DNB Global Indeks är bäst, och det vet alla. Jag förstår inte varför folk fortfarande pratar om Avanza Global eller Länsförsäkringar. Visst, de var populära tidigare och många minns dem bäst, men den tiden är förbi. Nu är det DNB som gäller – dags att inse det.

Lysa är också bra, men jag tycker att andelen Sverige på 20 % är lite för hög. Dessutom är det ett stort minus att de inte automatiskt meddelar anhöriga vid dödsfall.

@Lysa

7 gillningar

Om man nu ska se det så svartvitt som att fler bolag är bättre (till låg avgift) så anser jag att SAVR Global by Vanguard är ännu bättre.

1 gillning

Håller med dig, men det går inte månadsspara och det är lite bökigt med ETF. Ingen av dessa problem har jag med DNB Global och de typ exakt samma som SAVR Global med över 1300 aktier.

2 gillningar

Jag körde på Avanza Global tills jag kikade på bl.a Morningstar och annat, och insåg den exkludering som Avanza Global gjorde med sin övertygelse att följa Parisavtalet.

Såg även att Nordnets globala indexfond inte ens hade 700 bolag i sin vilket är cirka 100 färre än Avanza Global. Men jag läste något om att Nordnet skulle breda sin fond nu genom att följa klassiska MSCI, precis som Dnb global indeks gör, om jag fattat det rätt.

Det är den här du menar?

3 gillningar

Jag hade skaffat ETF då. Jag har “Amundi Prime all Country World UCITS ETF Acc” redan nu då jag anser den är objektivt bättre. Tycker den är den bästa ETFen som erbjuds på Avanza om man väger samman avgift och bredd. Den är både billigare och bredare än DNB global indeks S. På ett några år (kommer inte exakt ihåg antalet år men tror jag räknade att det blev ca 5 år) så kommer du spara ihop kostnaden för courtage, växelavgift, spread etc.

Om du tror att du inte behöver sälja dina investeringar inom en snar framtid tycker du borde överväga att investera i något liknande då du på sikt kommer spara på avgiften och få ett bredare index, utan ESG. :sunglasses:

Nordnet nya index ska följa samma index som LF global index, mycket bättre än deras nuvarande hittepå index men fortfarande sämre än DNB Global Indeks S.

Yes that is the one.

Ständig ESG hets och ändå gör LF bättre ifrån sig än DNB mest hela tiden.

6 gillningar

Det är synd att man inte kan månadsspara i ETF:er hos Avanza. De flesta som investerar är inte nördar som vi, folk vill ha allt automatiserat och kunna fokusera på annat i livet. DNB Global Indeks är tillräckligt bra för precis alla: du får ett globalt index med cirka 1 300 aktier för en avgift på 0,21 % med minimalt ESG.

1 gillning

Du hänger inte med riktigt tror jag.

2 gillningar

Han menar att LF global presterar bättre än dnb global, vilket du kan gå in o kolla själv, så du hänger inte med, kolla bilden ja det är minimalt men fortfarande trots forskning o annat säger att det är en no-no med esg så är det klart o tydligt att lf global presterar bättre än dnb global nästan jämnt

Lila är lf global

6 gillningar

Den är ju överviktad mot mer tech. Kul med lite aktivt element tills det inte är lika kul längre.

Det där är väl en syntetisk ETF? Vill man verkligen sitta på en sån i flera års tid genom alla möjliga tänkbara ekonomiska kriser.

Där ja. Men regimen i Tyskland fick också ett slut.

Min poäng är att tiderna ändras och även om man nu väljer att sky ESG så finns det en värld där ute som inte nödvändigtvis gör det och då missar man det som är det normala.

Vi sprejar inte barn med DDT längre, ganska få röker inomhus, vi ger inte barn med tandvärk whiskey och vi åderlåter oss inte så fort vi har feber.

Så länge EFT:erna utan ESG-filter finns så finns det ju alternativ och då förstår jag inte upprördheten i trådar som dessa även om det såklart är irriterande med just förändringarna i sig.

4 gillningar