Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) vs Fondroboten Lysa

Hej,

Jag är en sparar-rookie som nyligen fattat intresse för sparande och placeringar. Stort tack för en grym podd och blogg har fått mig intresserad och taggad på att lära mig mer!

Av det jag sparar idag så placerar jag majoriteten i Handelsbankens globala indexfond, både åt mig själv, men också mina barns bidrag. Detta är smidigt då jag har bolån och i princip allt finansiellt via Handelsbanken idag.

Fonden har en förvaltningsavgift på 0,4% och ‘bra’ utveckling över tid.

Vad finns det för argument för att sluta sätta in pengar där och börja flytta in dom i t ex en fondrobot som Lysa?

För mig är det viktigt att sparandet är enkelt att sköta, och ger bra avkastning över en längre tid (10+ år)

Stort tack på förhand för input, råd etc!

Mvh,
Carl

Hej Carl!

Den enda anledningen jag ser att man bör använda en fondrobot, som t.ex Lysa, är om man vill ha räntefonder i sitt sparande och vill ha automatisk ombalansering som sker frekvent.

Finns även många som är ute efter den ökade diversifiering då du får exponering mot ca 5000 bolag via lysa men ”endast” 2000 via en Globalfond, jag tycker 2000 bolag räcker och kör på en egen fondportfölj hos Avanza istället.

Tack Robin!

Mvh
Carl