Val mellan global indexfond och fondrobot

Hej,

för mitt privata pensionssparande står jag nu inför valet mellan att välja en global index fond eller en fond robot. Det lutar åt fond robot just eftersom att det verkar vara lättast för en nybörjare som mig. Jag har dock intresse att lära mig mer om hur man väljer en bra global index fond, vilka parametrar som spelar roll (förutom avgiften) och hur man ska tänka kring frekvensen av check-in:s (när det är dags att titta till marknaden) och omfördelning av sektorer man investerar i.

Innan jag bestämmer mig tänkte jag att det kanske kan vara bra att ringa min nuvarande bank och få råd från dom. Dock är jag som sagt en nybörjare och kan inte verifiera om jag pratar med en ekonom eller en säljare. Jag tänker att jag skulle kunna återkomma här med råden jag fått från banken och bolla dessa med er.

I övrigt vill jag väl mest fråga hur era tankar går kring vad som är mest lämpligt för en nybörjare som ändå har intresse att lära sig lite mer men inte göra det till en hobby.

2 gillningar

Om du kan hålla fingrarna i styr, dvs inte pilla på kapitalet, hade jag valt en Global indexfond. Om det är tvärtom är Lysa ett utmärkt alternativ.

3 gillningar

Det är bra att du inte tänker köpa råden du får från banken rakt av. Bankens viktigaste uppgift är att tjäna pengar på sina kunder för att leverera resultat till aktieägarna som alla företag.

Oavsett om du väljer Global indexfond eller lysa så är horisonten till när pengarna ska användas viktig. Om du har många år kvar tills du ska använda pengarna så är tipset oavsett var du investerar att aldrig gå in och ändra pga marknadens rörelser. Det är att sälja när börsen störtdyker eller på annat sätt agera på din egen logik som är det svåra. Gå inte in och titta om du inte behöver, känner du att du vill det (jag gör det) så fundera på hur du ska undvika att få panik eller tänka att du förlorar pengar om du inte agerar. Det finns mycket skrivet om detta i forument.

Jag har idag det mesta på Lysa och resten på ISK, man kan ha båda.

4 gillningar

Jag skulle säga indexfond på AF.

Då minskar dina incitament att pilla på grejerna om du måste hålla på med deklarationen efteråt.

2 gillningar

Hej och välkommen!

Jag känner mig som en papegoja som bara upprepar men jag vill ju ge mitt bästa råd som jag har och själv följer :blush:.

Jag rekommenderar och använder själv Lysa (jag kan inte ha min pension där men jag har ett eget ISK jag har döpt till pensions kontot).

Jag rekommenderar och använder själv Lysa därför att avgifterna är låga. Det går snabbt att skapa kontot och ändra aktie fördelning om man vill (jag har 100% aktier är 34 år gammal), du svarar bara på deras frågor och så kan du sätta upp ett månadssparande om du vill eller föra över manuellt varje månad.

Att jag inte pillar på innehavet eller styr det så det sköts av Lysa för att jag med tiden tjänar mycket pengar jämfört Avanza tex som jag hade förut.

2 gillningar

Jag har mycket svårt att tro att du skulle få prata med något annat än en säljare om du ringer till banken. De kallar det såklart för rådgivare.

Men det vore intressant. Fråga vad de rekommenderar. När de rekommenderat någon av bankens aktivt förvaltade fonder så kan du väl fråga om det inte är bättre med indexfonder, för det har du läst på ett ekonomiforum.

Lysa eller global indexfond är båda två jättebra alternativ.

4 gillningar

På detta tema. Har bekant som arbetar på en av storbankerna och de anställda har tillgång till ‘personalbank’, dvs anställda som bara hjälper andra anställda, t.ex. med placering av tjänstepension.

De rekommenderar inte deras globala indexfond trots lång sparhorisont. Istället var rådet ett par andra fonder med högre avgift.

3 gillningar

Alltid säljare, ibland utbildad högskoleekonom men ofta inte. Speciellt den som har hand om privatkunder och allra helst på mindre ort.

Dock har deras utbildning nästan ingen relevans för jobbet och vice versa.

1 gillning

För de som vill pilla med robot är det väldigt enkelt att leka med ränte- och aktieandelar upp och ner baserat på ren spekulation eller i panik.

“Oj, det gick ner, jag måste ha mer räntor!”

“Oj, det gick upp, jag måste ha mer aktier!”

2 gillningar

Lysa brukar faktiskt varna för pill när det är stora rörelser på marknaden. Jag har fått både mejl och sett notiser på sajten om att inte pilla. Men ja, det är en väldigt bra poäng. Fondroboten sköter allt automatiskt. Ändra bara om sparhorisonten förändrats!

2 gillningar

Fonder är ofta billigare än robot

3 gillningar

Det är bra, men jag menar att det inte finns någon bättre lösning än att skapa egen förståelse både för sparandet i sig och sin egen risktolerans.

Näst bäst är en fysisk människa som ger rimliga råd utifrån ens situation och som klarar av att hindra en från att göra förhastade transaktioner i kris.

Om en person med låg risktolerans och noll kunskap sätter igång ett robotsparande baserat på lite ledande frågor är det inte säkert att det blir så idiotsäkert ändå.

2 gillningar

Jag gör båda. Sparar 2/3 hos Lysa och 1/3 i indexfonder, varav 90% globala och så lite Sverige och emerging markets. Då kanjag lära mig samtidigt som det mesta är automatiserat.

2 gillningar

Lysa är bra om man har färre än 100% aktier. Nu har Avanza och Nordnet iofs vunnit mark genom sin ganska enkla ombalanseringsfunktion, men alltjämt riktigt bekvämt med Lysas helautomatisering.

1 gillning