I början är det viktigare att du är inne på marknaden än att du optimerat alla parametrar. Om du har fonder eller fondrobot kommer inte spela roll på många år.
Så på enklast vis in på marknaden på ett sätt som får dig att sova gott och sen bara
Roboten tar betalt av dig för att se till att din %-fördelning ligger rätt över tid och att en viss del inte sticker iväg/faller i relation till resten.
Det är busenkelt att välja fonder, du avsätter en viss % i kapital till de fonder du väljer och sedan ser du till att dina automatiska insättningar följer denna % när det dras via autogiro eller dylikt. Sen pekar du på de fonder med lägst avgift i de segment som du vill spara i(global/sverige/teknik/asien/vad det nu kan vara).
Sen kan du gå in 1 gång per år och flytta runt pengarna för att bibehålla din %-fördelning.
Eller så kör du bara allt i en globalfond och glömmer bort det i 10-20år, jag är lat och snål så det är vad jag gör själv.
Jag körde med båda som nybörjare, sen när jag märkte att mitt mående inte påverkades av nedgångar, så gick jag över till främst billiga, breda, globala indexfonder. För att de är billigare och passar mig.
Men för vissa passar fondrobotar bättre och de med lägre avgift är troligen helt ok. Sen vet ingen vilken som kommer gå bäst.
Men månadssparar man hyfsat länge på börsen, utan pill, så slår man de flesta som investerar. Även proffsen.
Håller med @Melwa och säger kör på båda! Jag körde Lysa de första 5 åren och nu har jag lysa och Avanza (global index+tillväxtmarknader+sverige). Jag har älskat Lysa sen dag 1 och gör fortfarande. Tycker dock det är roligt att ha båda och jämföra hur det går.
Håller med de flesta att det spelar ingen roll, antingen en fondrobot, en global indexfond på ett eget ISK eller båda. Det viktigaste är att efter att du valt lösning och sedan regelbundet och automatiskt sätter av pengar till den lösning du väljer, pilla inte sen. Det är så lätt att börja ”de sa att man måste ha” och ”den indexfonden har gjort 0,3% bättre förra året” och ”nu kan jag detta så jag kan göra ännu bättre bara jag…” osv. Väljer du någon av dessa två enkla alternativ så är det bra .
Jag har hälften av mitt sparade kapital på Lysa och hälften i global indexfond och svensk indexfond (90/10 ca) på Nordnet.
Är inte tex Lysa fondrobot väldigt lik en global indexfond i hur den rör sig? Dock beror det så klart på hur man skruvar på parametern för andel aktier i kontot. En fördel om man nu gillar det är väl att man får inbyggd rebalansering i Lysa fondrobot. Sedan kanske vissa globala indexfonder har något lägre avgift jämfört med tex Lysa fondrobot om man nu stör sig på det.