Hejsan jag är 20 år och har inget månadsfondsparande.
Det jag står och väger mellan är
Lägga allt i lfglobal på Avanza/min bank Handelsbanken varje månad.
Lägga allt i en robot på Avanza eller Lysa med offensiv, lång sparhorisont.
Jag vet inte vad som är bäst. Jag förutsätter att fondsparande alltid är till pension eller barn eller dylikt så dessa pengar kommer jag nog inte röra. Eller ska jag göra 50/50 att ha en robot och en fristående global indexfond?
Alla alternativ och den stress och press att börja spara har lett till att jag har prokrastinerat och inte gjort något av det. Hittills består mitt sparande av mitt studielån som jag sätter in på ett sunkigt 3,70% rörligt sparkonto på Avanza.
Lysa är enkelt och du slipper tänka kring fondbeslut + du får bra spridning på både aktier och räntor om du väljer Lysa á la 50/50.
Själv har jag indexfonder på Avanza då de är billigare än Lysa och jag gillar mecka med dom själv 1-2 gånger per/år med ombalansering, utvärdering osv.
Tumregeln är 100 eller 90 % aktier om sparhorisonten är mer än 10 år bort.
Är sparhorisonten lite mer oklar så kan en 50/50 portfölj vara en god idé.
Okej så 50/50 kan ge bra resultat inom typ 5-7 år? Kan man ha fler än två botar samtidigt, typ en för långsiktigt och en för typ 5-7 år då men jag vet inte vad för speciellt jag ska ha det senare till utöver sparande för sparandets skull.
Jag slår personligen ett slag för Opti.
Har allt mitt sparande i en Opti 9 (75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror)
Månadsspara och swisha in lite extra pengar när man känner för det, låt det ligga och se det växa i lugn och ro
Dessa två alternativ är i princip ekvivalenta. Det vill säga, utveckligen kommer att följa varandra väldigt nära. Så det är mest en smaksak vilken plattform man gillar skulle jag säga.
Jag är också mer fan av Opti pga. att dom inkluderar alla tillgångsslag i sin robot. Kruxet är att dom är dubbelt så dyr som Lysa. Bortser man från att Opti är dyrare så tycker också jag att det är den bästa roboten.
Billigaste alternativet är indexfonder på Avanza där kan bygga 50/50 portfölj själv.
T.ex.
LF global index 30 % Plus alla bolag sverige 10 %
Handelsbanken globala småbolag index 5 % Avanza em markets 5 %
AMF Mix 25 %
Storebrand obligation 25 %
Alternativt slänga in AMF kort om du vill ha lite kortare räntor
En 50/50 ger bättre avkastning än att bara ha pengarna på banken. Sen är aktier alltid en risk och dom kan minska snabbt vid en krasch. Så minst 4-5 års sparhoristont på en 50/50 portfölj. Oavsett Avanza eller Lysa. Sparhorisont under 3 år så är buffert på sparkonto bäst.
Har inte Lysa så osäker om man kan ha två robotar samtidigt. Kanske en robot hos Lysa och en hos Opti. Eller en robot hos Lysa och en egen portfölj på Avanza kan vara en idé