Hej hej, går i funderingar på om det är mer lönt att få små- summor på fler robotar, eller en stor- summa på en sparrobot? De som jag tänker på är Lysa och Opti. Sen även lite på Avanza men eftersom jag är ny och försöker lära mig, så tycker jag det är väldigt svårt, och har inte riktigt den tiden att lägga på det. Har lagt högrisk i båda, summan jag tjänar per månad är runt 20k. Som sagt de jag undrar då är de mest lönsamt att lägga allt i en pott eller dela upp det? Tacksam för funderingar =)
Hej och välkommen!
Jag skulle först vilja höra hur du själv resonerar kring detta? Då är det lättare för oss att svara och hjälpa dig. Alltså lite mer exakt vad är dina konkreta frågor?
Hur menar du själv med att det skulle vara mer lönsamt?
Tack så mycket för välkomnade =)
Det jag tänker på om jag investerar mer pengar i lysa och inget i de andra så ökar väl värdet snabbare, men är inte risken oxå större? Ifall det skulle hända något så kan man inte falla tillbaka på den andra roboten, eller är de bara dumt att tänka att något skulle ske så drastiskt med robotsparande?
Det jag gör nu är 200 lysa, 200 opti, 200 avanza, samt annat sparande både på min egen bank och på lysa.
Så jag tänkte mer om man slår ihop alla de till en och samma, blir värdet mer på längre tid eller är det bättre att ha de på fler ställen och blir ändå värdet det samma?
Tjänsterna är väldigt snarlika, avanza och lysa påminner nog mest om varandra, Opti har lite råvaror i sina portföljer.
Förutsatt att du får samma avkastning så är det ingen skillnad i ränta-på-ränta om det är det du undrar Du kan ha ett konto eller 10 olika konton, sålänge de avkastar samma så kommer du få samma slutbelopp. Så vill du sprida för att testa olika robotar så är det inget problem. Dock kan vi aldrig på förhand veta vilken som kommer avkasta bäst i framtiden.
Dina pengar är investerade i fonderna, inte i banken/roboten. Skulle roboten t.ex gå i konkurs så kommer du få tillbaka dina pengar från fondandelarna. Varje robot och bank brukar ha tydlig information om sådant här Googla - och du skall finna svaret.