Ny på forumet och försökt hitta ett svar på min fråga men inte hittat något bra svar så jag ber proaktivt om ursäkt om jag missat något
Nu är det så jag har precis börjat spara seriöst.
För ge lite kontext, jag har tänkt köpa min första bostadsrätt om ca 1-1.5 år så jag sparar i nuläget den större delen av mitt sparkapital i vanligt sparkonto men avsätter också 1000 kr i fonder.
Jag har sen några veckor tillbaka placerat mina 1000kr i Opti men efter jag sprang på rikatillsammans så har jag precis skapat ett konto hos Lysa.
Så, frågan är: finns det någon vits med att ha två olika fondrobotar eller bör jag omfördela mina pengar så dom bara ligger hos Lysa?
Samt i Lysa är min föreslagna (om jag själv inte råkade styra om det) 50/50 aktier och ränter - är det bra om jag inte har någon fördefinerad sparhorrisont?
Jag har ingen uttänkt horrisont när jag vill ta ut pengarna utan dom kan sitta där i många år (10-20+), i o m beloppet jag lägger undan nu är så lågt men när jag bostad är införskaffad planerar jag öka det till 2000-2500kr/mån.
På så kort sikt är det för riskfyllt att ha pengar på aktiemarknaden. Tänk även på att du kommer även behöva ha en buffert när du väl köpt din bostadsrätt.
När du väl har landat in bostadsrätten och har bufferten på plats kan du börja investera på börsen. Föreslår att du tittar på avsnitt #190 om fyra hinkar principen, är en bra modell om hur man delar upp sin ekonomi så man får en bra riskexponering.
Och för att svara på frågan om det är värt att ha både opti och lysa, så är det mer eller mindre än smaksak. Lysa är lite billigare, ca 0,4% avgift mot optis 0,8%. Opti har fin app, råvaror, valutasäkring och fler bolag.
Jag har ingen tidshorisont för pengarna, men du kanske antog jag skulle ta ut pengarna efter jag köpt lägenheten? Alternativet i det fallet är väl i så fall bygga upp buffert innan jag ökar fondsparandet? Eller missade jag något?
Det jag menade var väl egentligen att du faktiskt har ett målsparande, till bostadsrätten. Mitt förslag skulle vara att först och främst fokusera allt krut på det målsparandet, samt bufferten du kommer behöva när du köpt lägenheten. Ser liksom ingen mening med att ha du parallellt med målsparandet har ett planlöst sparande på 1000kr/mån, måste väl vara viktigare att nå målet snabbare i så fall, och sedan sätta upp ett långtidspar med nya mål?
Ah jag förstår din poäng, tänkte att det är bättre börja spara även om det är små summor men det handlar bara om 10-12 000 kr på ett år så kanske smartare att göra så.
Ett litet sparande bara för att komma igång kan du ju ha. I värsta fall om du hittar drömlägenheten tidigt så får du välj sälja av fondroboten igen. Fördelen med att komma igång är att du kan börja få en känsla för hur det hela fungerar. Även kanske göra lite misstag och läsa på. Jag håller i princip med om att du ska maxa målsparandet men om du sätter några hundralappar i en fondrobot så är inte det hela världen. Behöver ju inte vara så mycket som 1000 kr heller. Du tänker helt rätt som redan nu planerar att öka på detta sparandet när du nått ditt mål!