Justera upplägg för sparande?

Hej!

Jag skulle behöva lite tips och rådgivning om jag bör flytta mitt sparande eller om det kanske är bra som det är. Jag är själv lite skeptisk till mitt nuvarande upplägg då jag misstänker att avgifterna är onödigt höga. Samtidigt har flera av fonderna haft en (tror jag om jag tolkat rätt) bra utveckling sett till senaste 10 år.

Så här ser min portfölj ut för närvarande:
Handelsbanken Asien Tema A1. Förvaltningsavgift: 1,5 %
Handelsbanken Brasilien Tema A1. Förvaltningsavgift: 1,85 %. Ej premiepension.
Handelsbanken Multi Asset 50 A1. Förvaltningsavgift: 1,35 %. Ej premiepension.
Handelsbanken Norden Selektiv-SEK. Förvaltningsavgift: 1,85 %. Ej premiepension.
Handelsbanken Nordiska Småbolag. Förvaltningsavgift: 1,6 %
Handelsbanken Sve Index Criteria A1. Förvaltningsavgift: 0,65 %. Ej premiepension.
Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema. Förvaltningsavgift: 1,6 %

Bör jag istället sälja av alla alternativt en del av dom och istället sikta in mig på fonder med billigare avgifter? Exempelvis en fondrobot?
Kommer jag behöva betala mycket skatt om jag säljer av med vinst?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Nicklas

1 gillning

Oj, väldigt höga avgifter! De äter upp ditt sparande.

Först och främst, är du intresserad och vill bygga egen portfölj? Om inte, kör på fondrobot, om du är det öppna ISK på nordnet/avanza. Strunta i skatten, den kommer du liksom inte undan och väntar du längre och får mer avkastning så får du ju bara betala ännu mer i skatt.

Sitter dina fonder på ett ISK eller kapitalförsäkring så skattar du inget vid försäljning. Annars skattar du på vinsten, men den skatten lär du ju åka på förr eller senare ändå.

Tack för svar. Går det generellt att säga att det är bättre att bygga en egen portfölj kontra fondrobot eller beror det lite på tur och skicklighet om en egen portfölj lyckas bättre än en fondrobot?

Jag anser det mest vara en fråga om flexibilitet mot enkelhet. Det är mycket mindre jobb med en av de fondrobotar RT rekommenderar, och mycket mindre risk att göra stora fel med sitt placerande.

Sköter man det själv kan man få aningen lägre avgifter, och man kan ratta in sina investeringar mer exakt som man vill ha det.

Jag tror det ungefär brukar summeras här att om man gillar att dona med det lite OCH man kan hålla disciplin att inte onödigt trixa med investeringarna, då kan det vara rätt att sköta det själv på t ex Avanza. Är man osäker är det bättre att börja med en sparrobot. Man kan alltid gå över till att sköta det själv när man senare känner sig mer säker på att det är det man vill göra.

Det finns bra avsnitt av RT-podden som berör bästa sparrobotarna, modellportföljer och annat, om du vill sätta dig in i det.

Vill du inte titta på de avsnitten/sätta dig in i det, då är det nog helt rätt att gå till sparrobot (troligtvis Lysa).

Forskningen säger tur. Dock blir det lite billigare att göra själv, men tiden man får lägga ner är liksom inte värd det i min bok

Knappt billigare att göra det själv, och stor risk att man gör en sämre portfölj, eller börjar med en bra portfölj och sen avviker senare i livet eller vid nedgång. Jag rekommenderar Lysa för dig.

Tack för bra svar! :slight_smile:

1 gillning