Tacksam om jag kunde få lite input för att klarna mina förvirrade tankar.
Sedan jag hittade in hit har stor del av min tid gått åt till att fundera kring min ekonomi. Jag kollar både Sparbanken o Avanza minst varje dag. Det är såklart inte hållbart över tid. Därför har jag kommit fram till att jag ska använda en robot. Det kommer förhoppningsvis hjälpa mig att ”sitta still i båten”. Men det ger också upphov till nya funderingar. Jag har en del pengar i Swedbank Robur Transfer 70 och Swedbank Robur Mix. Är det smart att flytta över dessa pengar till roboten, som ett ”startkapital”?
Pengarna är tänkta att användas om 5-10 år.
Sitter själv i lite samma båt som dig. Läser alldeles för mycket och själv ändrar jag lite för mycket känner jag. Har en del kvar på storbank och en del på Avanza med lite ”hetare” fonder. Men för min del hade jag nog likaväl kunnat ha allt på Lysa och fått minst samma resultat och säkert bättre. Men, det är svårt att släppa det - det är någon sorts psykologi att man kan bättre själv… följer gärna tråden och läser kunniga svar. Finns många duktiga personer i dessa forum.
Jag har varit lite i samma sits som dig och bestämde mig för att göra det som gav mig mest sinnesro. Det var att lägga den stora majoriteten av mitt sparande hos en fondrobot, Lysa i mitt fall. Utifrån en riskbedömning och valet mellan hållbart eller ej slutade det med tre olika Lysa-konton. Allt väldigt likt RT’s fyra hinkar-modell. Då de fonder du har liknar det som fondrobotar erbjuder vore det enklaste att bara flytta över de till den du fastnar för.
Varje månad förs det automagiskt över pengar och jag behöver inte göra mer, för att upprätthålla den risk/belöning balans som jag valt. De sköter allt åt mig.
I ditt fall låter det som du har två olika risker du vill ha en balans mellan. Generationsfonden kan då importeras till ett konto med lite högre risk (mer aktier) och din mixfond kan importeras till ett konto med lite mindre risk. Handen på hjärtat så får du också bättre fonder än vad du har idag till ett billigare pris.
Ah men vad bra!
Då slipper du all typ av vinstbeskattning om du väljer att flytta dessa.
Men som du då va inne på tidigare så ville du flytta det till Lysa för att slippa hålla på så mycket själv, tycker jag absolut låter sunt
Tycker absolut du kan ha det som ett “startkapital”, det blir väl egentligen mer som att du endast flyttar pengarna mellan två olika sparanden.
Det du får tänka på är vilken risk du tar med pengarna när du sedan placerar dom då tidshorisonten inte är väldigt lång. En bra tumregel att ha är att placera pengarna i 10% aktiefonder för varje år du kan avvara pengarna, sedan sänka risken med 10% för varje år som går
Men som @Anonym är inne på så kan Lysa också ge lite tips på placeringar!