Hej!
Jag har lyssnat på några av nybörjaravsnitten i podden och känner mig väldigt peppad att komma igång! Har läst flera av trådarna i forumet också men inte hittat svaret på min fundering än så jag provar att fråga er kloka:
Jag har nu en buffert på ca 50 000 vilket jag tycker är tillräckligt. Sedan tidigare har jag ett fondsparande på Nordea med ca 70% aktier och resten räntepapper (eller vad man säger) där jag har ca 120 000 kr. Jag har precis också avslutat mitt pensionssparande på Folksam då jag förstått att det var väldigt dåligt att ha pengarna där. Jag hade bara runt 22 000 kr där.
Så nu är frågan hur jag ska tänka framåt - ska jag ha kvar min Nordeafond (1,5% avgift) eller flytta den till ett bättre alternativ? Jag tänkte dela upp den i en mellanriskhink och en passiv hink. Är det då klokt att bara byta till ex en fondrobot för mellanriskhinken och en annan (med högre risk) för passiva hinken? Eller är det bättre att ha 2-3 olika robotar/fonder i vardera hink, som riskspridning?
För den här frågan:
Om du fick 120 000 i handen idag, hade du lagt in dem i Nordeafonden eller hade du gjort något annat? (Typ Lysa).
Hade du gjort något annat, gör det även med de pengarna som är där nu. Så har jag tänkt i liknande sits.
Vill du ha enklast möjliga är nog Lysa ett bra alternativ. Du behöver inte ha flera robotar för riskspridning. Det är troligtvis väldigt stort överlapp i vilka aktier/företag du faktiskt äger på till exempel Avanza Auto och Lysa så det blir liksom samma sak. Riskspridning handlar om att investera i många företag, i många branscher, i många storlekar, i många länder. Inte många fonder eller robotar i sig.
2 gillningar