Är denna fördelningen vettig för 57-åring med FIRE-strategi i tanken?

Hej,
Jag börjar försöka ta tag i mitt sparande och anledning är att säkra flöde för tidig pension. Har postat lite frågor i andra trådar om skatt på pension osv, denna tråden handlar om tips på bra sparfördelning.

Jag kan spara ca 65% av inkomsten idag.~35k/månad
Jag har sedan några månader slutat med aktier och spridit mitt sparande på dessa fonder - finns ingen direkt analys bakom utan det har liksom blivit såhär när jag återblickar…

• Nordnet Sverige Index - 15%
  • Nordnet Teknologi index - 15%
  • Nordnet USA index - 15%
  • Swedbank Robur Technologi A - 20%
  • Lysa 50/50 -10%
  • Lysa 100% aktie -10%
  • XACT Norden högutdelande – 10%
  • BTC - 5%

Är detta en vettig sparmodell för 4% eller hur hade ni investerat?
Som min kalkyl ser ut når jag FIRE (fasta + rörliga kostnader) om 5 år ~4.2m
Tacksam för tips

Jag hade gått på Lysa nånstans mellan 80/20 till 50/50 beroende på risktolerans vid uttag.
Fram till dess högre andel aktier och nertrappande.

Jag hade inte haft någon av de nischfonder du har eller BTC. Utan antingen Lysa eller en portfölj av passiva indexfonder med majoriteten global indexfond och kanske en homebias. Ingen separat USA eller Europafond.

1 gillning

Så du menar dumpa nordnet/avanza och typ in med allt i Lysa 70/30 (eller hur jag nu vill riska)?

1 gillning

Ja eller indexbaserad portfölj. Kruxet är att dra ner risken så behöver sätta ihop en lämplig räntedel. Något som är jobbigt. Lysas är färdigpaketerad.

Båda de där tech-fonderna består ju till väldigt stor del av bolag som du ändå får väldigt mycket av i en global indexfond (typ Apple, Microsoft, Nvidia) eftersom tech-branschen är så dominerande. Nordnets fond har typ 50% av innehavet i de tre bolagen. Känns som lite väl hög risk för en FIRE-portfölj. Skulle gjort typ som @Nightowl säger.

Mmm, tack för era svar.
Det som gått bäst för mig över tid är faktiskt lysa 70/30 aktie/ränta i en oventenskaplig analys.
Jag gillar lysa för att jag så lätt kan balasera om när SVT’s nyhetsankarare spår dåliga tider - ja jag vet att det är naivt.
Jag behåller mina innehav i Nordnet men köper inte mer.
Vad tror ni om XACT Norden högutdelande jämfört med en Lysa 70/30?

Jag skulle personligen vilja avråda det kraftigaste mot att göra så. Marknadstajming när den är som sämst.

Du ökar risken för en mängd tråkiga utfall genom det.

Mycket högre risk och tämligen olämpligt i en låg risk portfölj.

1 gillning

Inte säker jag hänger med - vad är det du avråder från?
Att behålla Nordnet fonder?

Från marknadstajming → ändra fördelning när någon spår sämre tider.

Absolut dålig idé.

Behålla är i sig irrelevant. Sälj och köp det som passar den exponering du tror på framåt.

Så vad föreslår du att jag som uppenbarligen okunnig gör?
Säljer alla mina papper (Aktier, BTC, Fonder, osv) och köper Lysa med en fördelning jag tror på och håller fast vi den tills jag tror jag ska omfördela (Lysa aktie/ränta) av någon anledning

Ja, mer eller mindre.

Beror till viss del på anledningen till varför du vill omfördela.

Bra anledningar:

• Tidshorisont förändrad då pengarna ska konsumeras, livshändelser, flytt o.s.v.
  • Risktolerans förändras

Dåliga anledningar

• Nyhetsankare säger att nu blir det dåliga tider
  • Expert av något slag säger att börsen är under/övervärderad
  • Allmän oro för saker såsom räntor, ekonomin o.s.v.
1 gillning

Jag instämmer med tankarna från Nightowl. Oavsett vilken plattform du väljer (Avanza har ju exempelvis Avanza Auto) så sträva efter en portfölj som du inte behöver röra av någon annan anledning än för att eventuellt skifta fördelningen mellan aktier och räntor.

Sedan finns det ju teorier och även inlägg här i forumet som pekar på att man kan behålla en hög andel aktier även nära/efter pension. Utan att öppna upp den debatten kan man kanske ändå säga att du kommer ganska nära mål med en permanent 80/20-portfölj, då exempelvis hos Lysa, som du inte förändrar alls. Klart bättre än den något spretiga portföljen du har idag där riskerna spretar lite, tänker jag.

Okey, jag tror jag börjar förstå att jag inte är helt rätt med min spridda portfälj…hade ni sett mina aktier hade ni tagit helg :slight_smile:
Är Avanza Auto och Lysa utbytbara skulle ni säga?
I så fall kanske jag drar in allt på Avanza för att slippa logga in på flera ställe.
Jag har 300k på ett sparkonto med 3.5% oxå - det kanske hade mått bättre på en 20/80 robot eller vad tror ni?
Kanske behäller 50k på spar för eventuella bilreparationer eller vitvaror…

Läste tråden att likviditeten på Lysa och andra robotar är tveksam.
Bör man dra ner till 250k och sedan ha resten i Avanza Auto?
Jag börjar inse att lyse inte ger mer än exempelvis Avanza Auto 4 i itt fall och risken kanske är mindre att det ska bli krångel att få ut pengarna.
Hur tänker ni?
Jag trodde Lysa var dödssäkert…

Hej.

Tycker det ser aldeles för rörigt ut. Med några åt kvar till att hoppa av borde du ya ner risken lite och förenkla portföljen lite. Bara en tanke, finns säkert många här med klokare idéer.