Ja, och det är just den springande punkten. Att det är alldeles för mycket att välja på. Man får impulser, trender m.m. som gör att man ibland gör felaktiga beslut. I Lysas fall finns det en enkelhet som kan passa flertalet som gör att misstagen kan minska. Känner jag i alla fall.
Absolut. Och kostnaden för tjänsten som man köper är väl att betrakta som rimlig i det fallet.
En uppdatering av mitt beslut. Jag bestämde mig i förra veckan att göra en variant av alt.3 (sälja av delar av min portfölj till förmån för en robot).
Så nu har jag sålt av alla fonder som jag inte aktivt månadssparade i och kommer lägga dessa pengar i en robot (förmodligen Lysa) och där jag kommer ha 100% aktier. De sålda fonderna utgjorde 42% av “PM-portföljen”.
Jag har haft denna portfölj sedan april 2015 och den har gett mig ca 75% avkastning. Ska bli spännande att följa de återstående fonderna som finns kvar i portföljen tillsammans med Lysa-portföljen. =)
Aktivt månadssparande på avanza: (* kommer säljas på sikt när jag ser att roboten gör vad den ska)
AVANZA WORLD TECH BY TIN
AVANZA ZERO*
DNB GLOBAL INDEKS*
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKN INDEXNÄRA*
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG
SPP AKTIEFOND USA*
SWEDBANK ROBUR ACCESS ASIEN*
TIN NY TEKNIK A
AMF AKTIEFOND SMÅBOLAG
//W
Vad menar du med det? I en 100/0 portfölj ska den ju inte göra så mycket mer än att köpa fonderna som anges i deras whitepaper [Whitepaper].
Ja, och hålla fördelningen mellan de ingående fonderna någorlunda lika oavsett utveckling.
Lite otydligt av mig där. Jag kommer att ha kvar min nuvarande “manuella” portfölj vid sidan av robot-portföljen. Vissa av fonder i min manuella portfölj tänker jag sälja av på sikt då jag hoppas att innehållet i dessa fonder kommer att finnas i min robot.
Roboten tänker jag låta leva sitt liv och förväntar mig inget annat än att den kommer göra mig rik och berömd på äldre dagar! 
//W
Ska man inte egentligen ha en 90/10 som max? Detta för att kunna utnyttja funktionen med ombalansering mellan aktier och räntor? Ger väl en viss effekt om börsen sjunker ned så säljs motsvarande räntor av och du köper aktier billigare?
Jag har 100-0 på Lysa. Gillar inte räntefonder som är lose lose i alla situationer vad det verkar.
Corona-krasch: Verkar som att folk blev inlåste och inte kunde ombalansera. Prissättnigen dippade rejält och skyddade inte i negång.
Hög inflation: Jan sade i senaste avsnittet att räntefonder går ner om räntorna/inflationen går upp.
Jag har buffert på sparkonto och kommer sedan ha en del i guld cert när jag får mer sparande.
Hade jag haft ett mycket stort sparkapital hade jag nog tänkt annorlunda. Jag är rätt riskbenägen just nu.
Jag har själv 90/10 hos Lysa… men den enda effekt räntefonder har är psykologisk (och såklart att om du måste ta ut pengar efter ett ras så har de såklart rasat lite mindre…). Den förväntade avkastningen över tid är högre med 100% aktier.
PS. om du jämför med att ha 90% aktier och 10% sparkonto så kan Lysa 90/10 vara bättre om du inte manuellt köper mer aktier mha sparkontot vid ett ras.
Kan bara känna att det är just här som roboten gör godast nytta vid 90/10. Att vid ras kanske man inte alltid tänker rationellt. Man kanske ska vänta lite mer på att tajma botten… och så missar man uppgång osv…
Kan bara känna att det är just här som roboten gör godast nytta vid 90/10. Att vid ras kanske man inte alltid tänker rationellt. Man kanske ska vänta lite mer på att tajma botten… och så missar man uppgång osv…
Förstår vad du menar. I mitt fall är jag väldigt långsiktig och kommer inte försöka tajma marknaden alls vilket jag inte försökte med min gamla portfölj heller och vilket har visat sig vara rätt beslut för stunden. Jag har nog varit lite anti dessa robotar men Jans m.fl. inställning till dem har fått mig att revidera min inställning till dem.
Idag väljer jag att testa en robot av två huvudorsaker:
- Får förhoppningsvis tag på fonder som jag annars skulle ha svårt att kunna investera i.
- Automatisk ombalansering av portföljen (vilket jag varit dålig på med den manuella)
Nu återstår det bara att se om man tagit rätt beslut vilket jag inte kommer få svar på förrän om ytterligare 5-6 år. =)
//W