Feedback på pensionsplacering

Hej hej!

Jag har länge tänkt att jag borde se över min tjänstepension och kanske göra lite mer genomtänkta val. Jag tycker pensionsområdet är klurigt har därför dragit mig för att göra det. Nu när avsnitt #241 kom så blev det dock läge att göra slag i saken och ta mig i kragen. :slight_smile: Jag är 42 år och har förmodligen alltså 20-25 år kvar till pension.

Som många andra har jag skramlat ihop tjänstepension på lite olika ställen från olika anställningar och inom olika avtalsområden; från både privat och offentlig verksamhet. Jag har kapital både i traditionell förvaltning och fondförvaltning.

En gång i tiden samlade jag de olika fondförsäkringarna på Futur Pension och där ligger de till största delen idag i Danske Invest Global index. Avgiften är lite olika då rabatten skiljer sig åt mellan avtalsområdena.

Med inspiration från nedanstående inlägg från @anon78057549 tänkte jag fördela om innehavet lite.

Jag spånar på följande fördelningar och skulle gärna ta lite feedback. Då det skiljer lite på fondutbud och rabatter mellan avtalsområden har jag två tilltänkta fördelningar.

Collectum - ITP 1
Fond Andel Ordinarie årlig avgift Rabatterad årlig avgift
Danske Invest Global Index 60% 0,47% 0,19%
Danske Invest Sverige Beta 20% 0,32% 0,14%
Humle Småbolagsfond 10% 1,57% 0,57%
Öhman Etisk Emerging Markets 10% 0,92% 0,27%
Totalt 100% 0,23%
SPV - PA 16
Fond Andel Ordinarie årlig avgift Rabatterad årlig avgift
Danske Invest Global Index 60% 0,47% 0,37%
Öhman Etisk Index Sverige 20% 0,49% 0,31%
Humle Småbolagsfond 10% 1,57% 0,82%
SPP Emerging Markets SRI 10% 0,43% 0,43%
Totalt 100% 0,41%

Min spontana tanke är att portföljen för mitt PA 16-kapital blev lite dyr, så jag borde kanske skippa småbolagsfonden där…

Är det någon annan som har erfarenhet och tips från Futur Pension och fonderna där?

Eller ska jag försöka flytta därifrån fortast möjligt?

Ska jag flytta pengarna så skulle jag ju gärna flytta till ett och samma ställe och då de olika avtalsområdena har olika anslutna bolag så står det mellan Futur Pension, Handelsbanken och Swedbank. Skulle dock vara skönt att slippa flytta… :see_no_evil:

Och förresten: När jag läst om fonderna på Futur Pension står det både ”förvaltningsavgift” och ”årlig avgift”. Vad är skillnaden? :grey_question:

Kloka ord och inspel mottages tacksamt! :slight_smile:

Tack på förhand!
Johan

Futir Pension är väl inte något av mina favorit bolag men med kollektivavtalade tjänstepension så blir avgifterna bra.

Väldigt tveksam om HB eller Swedbank är bättre alternativ, snarare tvärt om.

Fonderna du valt ser väl bra ut. Samma som jag har hos FP minus Humle (som jag inte tror jag har tillgång till)

Själv har jag då inget i småbolag, samt mindre i Sverige och mer Globalt.

Så jag tycker du har gjort ett bra jobb så det är bara att köra :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar! :pray:

Mm, jag tycker Humle är ganska dyr, så jag överväger att ta bort den och köra 70% Global istället. I alla fall i PA 16-portföljen. Kanske borde jag fundera ett varv till över mängden Sverige också… :thinking:

Tack så mycket! :slight_smile:

1 gillning

Kom ihåg att avkastningen är, enligt Jans tumregler

• 80% beror på aktieandelen
  • 15% beror på inriktningen av fonden (global, småbolag etc)
  • 5% beror på exakta valet av fonden inom inriktningen.

Så 80% år klart. Låt inte resten dröja dig. Viktigast är att komma bort från de höga avgifterna.

Jag tittade lite på Humle och även om avgiften är bra mycket lägre som kollektivavtalad TP än normalt så hade jag personligen inte valt den.

• Dels har de åtminstone utanför kollektivavtalad TP en uttagsavgift på 2%. Kolla om det är någon sådan för dina avtal eller om de lyckats förhandla bort den idiotin.
  • Dels är den väldigt koncentrerad till lite drygt 40 bolag, aktivt utvalda och en hel del högvärderade bolag. Se MorningStar länk nedan. Snitt PE talet i deras portfölj är runt 30 just nu, vilket är rätt högt tycker jag. Dessutom har jag inte koll på förvaltarna om de verkligen är skickliga och väljer ut bra bolag. Men det har kanske du?
  • Dels är den bara Sverige där jag själv i så fall vill ha en global småbolagsfond typ Handelsbankens. Blir lite mycket Sverige typ 30%.

Så jag personligen hade skippat den, och om det inte finns någon annan (global index) småbolagsfond, så hade jag lagt det i globalfonden. Men det är ju bara lilla jag :slight_smile:

2 gillningar

Sant! Det har jag ju hört honom säga, men jag behövde tydligen en påminnelse. Tack! :slight_smile:

Bra synpunkter om Humle. Jag hade inte satt in mig i detaljerna tillräckligt och om jag hade försökt, så är jag inte säker på att jag hade begripit i alla fall… :see_no_evil:
Nu har jag i alla fall lärt mig lite mer om vad jag ska titta efter.

Men just nu är jag nöjd med att skippa Humle och slänga in den delen i globalfonden också.

Tack för att du tagit dig tid att återkoppla och komma med värdefulla synpunkter! :pray:

1 gillning