Ombalansera portfölj - hjälp/tips för mig som ny

Tack Mattias, mycket info jag inte har satt mig in i, men bättre sent än aldrig

Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension
Skandia - ITP1 ålderspension i upphandlad ITP-plan

Jag har dessa, så ska kika vidare vad jag kan göra

Glöm inte att alla tips här i forumet är väldigt bra. Men det är omöjligt att säga vad som är bäst. Du kan läsa hur portföljen ser ut hos alla forummedlemmar, det skiljer sig åt väldigt mycket :slight_smile:

Så länge du väljer nåt som är billigt och brett så är du antagligen bättre än 99% av din omgivning. Det viktiga är att aldrig sälja. Även om någon “expert” på TV säger att börsen ska krascha, eller om börsen faktiskt redan kraschat. Fortsätt månadsspara år ut och år in, så kommer du vara rik som ett troll när du är gammal :+1:

3 gillningar

Det är så jävla sant. Har aldrig sålt eller ens varit nära knappen förutom vid byten. Jag försöker istället se det som billigare att öka sin andel vid nedgång, och såklart alltid ha en buffert så man inte behöver sälja.

På collectum är ser det ut som följande:
50% Alecta
25% Skandia
25% SEB

Tänkte byta ut skandia+SEB till SPP, alltså 50%. Dumt?

1 gillning

:+1:

Jag kör 50% Alecta (traditionell), och 50% SPP (fond) vilket ligger i entrélösningen som består av SPP Aktiefond Global och SPP Aktiefond Sverige.

3 gillningar

Alecta - ITP1 optimal pension
Denna är bästa valet för de 50% som du måste ha i tradionell försäkring.

Skandia . ITP1 Ålderspension i upphandlad ITP-plan
Detta är också en traditionell försäkring, men den är dyrare än Alecta och har haft lägre avkastning.

SEB - också traditionell försäkring som är sämre än Alecta.

Jag skulle inte rekommendera att ha allting i traditionell försäkring (låg andel aktier i dessa produkter). Byt Skandia och SEB till t.ex SPP fondförsäkring. Då kommer du hamna i deras entrélösning som är 100% aktier till en låg avgift.

Kan vara bra att komma ihåg att inkomstpensionen (den största delen av ens pension) är väldigt låg risk. Vill man ha mer avkastning så måste man välja högre aktieandel i PPM och i sin tjänstepension (fondförsäkring så mycket som går).

Tack Johann och Mattias Andersson för er hjälp och inputs.

Jag har nu gjort följande:
Bytt premiepension till 100% AP7 SÅFA
Bytt tjänstepension till 50% SPP
Behåller lysa men ändrar övriga fonder till SPP, troligen

• 70-80% SPP Global Plus
  • 10-15% SPP Sverige Plus
  • 5-10% SPP Emerging market Plus

Nu blir det matlagning samt nya avsnittet om pension! Önskar alla en trevlig kväll. Lär hänga runt på forumet och ta del av alla intressanta inlägg och info. Många kloka människor som verkligen kan hjälpa pöbeln :wink: men vi ska ju hitta hit också

2 gillningar

Bra ändringar du har gjort! Du kommer vara tacksam när du närmar dig pension att du gjorde dessa val idag :slight_smile:

1 gillning