Snickare med tjänstepensionsavtal saf/Lo

Hej. Jag är 38 år och jobbar som snickare på ett privat byggbolag och har aldrig tänkt på pensionen för än nu. Jag har det förvalda saf Lo i tjänstepension och jag har en tanke på att ha fast anställning till jag fyller 55 år och sen börja ta av tjänstepensionen så borde jag byta ut Saf Lo mot en globalfond istället? Ska jag då flytta allt nuvarande sparande som redan ligger i nuvarande tjänstepension?

jag tänker att då säljs allt det av och man börjar om på nytt i en global fond men det rör sig om en period på ca 17 år innan jag är 55 och får börja ta av den.

Tjänstepension ligger hos fora om det spelar någon roll.

Jag har sparat flitigt i isk och byggt två hus och sålt det ena och investerat det i global fonder så har ett hyfsat isk sparande vid sidan om men nu vill jag ta tag i pensionen som jag aldrig har haft det minsta intresse av.

Tacksam för tips

SAF-LO är det avtal du är ansluten till. Du väljer själv var dina tjänstepensionspengar ska placeras, och hos vilket bolag (AMF, Länsförsäkringar eller några andra utvalda). Du ska också ha placering i Fondförsäkring vald (viktigt!).

Logga in på www.fora.se och se vilken förvaltare dina pengar ligger placerade hos, och först där får du reda på vilka fonder pengarna ligger i (gissar på att de ligger i valt bolags entrélösning, vilket inte behöver betyda att det är dåligt). Därefter kan du göra egna fondval om du vill från det utbud som finns.

Är själv SAF-LO, och har valt Länsförsäkringar och deras entrélösning i Fondförsäkring på grund av deras låga avgifter. Läs också på från vilket ålder vald entrélösning börjar nedtrappning i risk med gradvis övergång till mer räntefonder i portföljen (vanligtvis från 55-56 års ålder).

Det är alltså här man ska göra alla förändringar?

Ja, fram till val av vem du vill ska förvalta dina tjänstepensionspengar. Tror du måste göra själva valet (entrélösning eller egna fondval) hos just den förvaltaren, exempelvis Länsförsäkringar.