Har idag bl annat Swedbank generation flex och avkastningen har gått riktigt bra. Men vi har flyttat allt till SEB och jag funderar på att även flytta pension dit, men har ingen aning vilka fonder jag ska välja hos SEB ?Är 54 år .Tacksam för all hjälp jag får.
Vad är mervärdet för dig att flytta dem från Swedbank till SEB?
- lägre årliga avgifter?
- lägre fondavgifter?
- bättre utbud?
- högre avkastning?
- rabatt på bolån?
- smidigt att slippa ytterligar ett ställe att logga in på?
- bjuder SEB på flyttavgiften?
Smidigt att ha allt på samma ställe, rabatt på bolåneränta. Vet ej om de bjuder på flyttavgifter .
Rabatt är endast 0,10 …i och för sig.
Ah, jag förstår. Då är mitt tips att räkna på hela affären.
Vad kommer att bli dyrare eller billigare när det gäller pensionen. Bestäm dig för att räkna tex på 10 år (eller vilket antal år du nu tycker är rimligt).
Räkna sen på hur mkt du kommer att tjäna på 10 räntepunkters rabatt på bolånet (hur länge gäller det).
Sen har du en siffra att ta ställning och kan konstatera om det är värt den summan (om den är negativ) för att ha pensionen på samma ställe.
Genom att du har Generation Flex så tolkar jag att det är en kollektivavtalad försäkring och då kommer sannolikt inte SEB att stå för den kostnaden.
Generation Flex är en generationsfond så du får kolla att du kan hitta något likvärdigt hos SEB eller om du istället väljer tex en global indexfond.
Återkoppla gärna när du har bestämt hur du gör! ![]()
Var noga att kolla om du betalar något extra för TJPn, alltså vad kostar det utöver fondavg.
Jag har flyttat allt jag har kunnat till Avanza för där kostade inget extra.