Pensionsspar SEB

Hej, jag har SEB via jobbet sen 8 år tillbaka, har ca 20 år kvar av pensionen. Upptäckte att fonden jag haft (SEB Världen fond) har en skyhög avgift :(, vad händer om man byter nu då till en fond med runt 0,40% etc som du rekommenderar för resterande år som är kvar. Drar de av den höga avgiften när jag går i pension för 8 år då? Och sen ett lägre avdrag för resterande år jag jobbat, är inte kunnig alls inom pension :slight_smile:
Vill allra helst spara tjänstepensionen i Avanza men tror inte min arbetsgivare går med på att byta för hela bolaget. Så sparar privat i avanza istället till pensionen.

Hej!

Om du byter till andra fonder så kommer den “nya” avgiften vara den som dras. En förvaltningsavgift dras nämligen lite varje dag. I detta fall för fonden på SEB innebär det 1,25% / 365. Du betalar därmed bara förvaltningsavgiften under den period du har just den fonden. Så avgiften är för dig redan dragen, inget du behöver tänka på i efterhand.

För övrigt kan du via konsumenternas kolla om du har flytträtt på din pension! Vem vet, kanske går det att flytta till Avanza ändå?
https://www.konsumenternas.se/pension/pensionens-olika-delar/om-flyttratt/flytta-kollektivavtalad-tjanstepension

Lycka till med pensionen!

Vänligen
Elin