Hej!
Jag närmar mig pension och undrar vilken fond jag ska ha min tjänstepension i såhär på upploppet? Har min tjänstepension på SEB.
Inger
Du skulle kunna tittar på detta svaret i en annan tråd mht 3 SEB fonder som är rimligast även om det är för en person med lång sparhorisont dvs fördelning nog inte är för dig.
Mht till vilket aktieandel du bör ha när du närmar dig pension så kan du kika på hur Vanguard ser på det. De rekommenderar runt 35% aktier när man är i pension - se bild nedan
Du bör nog också se över avgifterna i den SEB lösning. Alltså inte bara fondavgifterna utan även skalavgiften/kapitalavgiften som dras varje år i % av ditt kapitalt. Om den är hög dvs 0.45-0.6% så kan du överväga/kontroller om du ska flytta den till Avanza eller Nordnet (0% i kapitalavgift och många bra och billiga fonder). Men det är inte alla tjänstepensioner som kan flyttas … bara ett tips om du vill kolla upp det.
Lyckat till ![]()
![]()

Tack för tips!
Jag har 48000:- i en sparfond hos SEB som jag skulle kunna flytta till Avanza där jag är kund. Funderar om jag ska göra det?
Måste även ändra på fördelning av fonder, då värdet säkert minskar med avgifterna.
Hej Inger,
För att få lite bakgrund så vi kan hjälpa lite mer, hur länge är det till du tänker gå i pension?
Ja men jag har redan gått i pension. Tar endast ut lokalt avtalad intjänad pensionsrätt. Lever lite på sparlåga och vikarierar ibland. Blir 65 i slutet av året.
Har fortfarande tjänstepensionen i olika fonder hos SEB, och vet inte om dom är de mest ultimata att ha…
Jag är ingen ekonomisk höjdare men försöker ta så mycket ansvar jag kan för min ekonomi. Om jag gör det bra eller dåligt är jag inte kvinna att svara på…
Jag har i nuläget lite Jpm China, SEB frn hållbar A, SEB hållbar index nära sverige, SEB sustainable high yield sek.