Hej forumet!
Jag har varit i princip ointresserad av ekonomi, men tog tag i detta i våras och skaffade mig Lysa-konton enligt Rika Tillsammans-rekommendationen och fyra hinkar-principen. Nu till hösten har jag som mål att förstå och göra bra val för min pension. Jag är alltså väldigt ny på detta och hoppas på att det inte finns några dumma frågor 
Min premiepension har jag inte rört, den ligger kvar i AP7 SÅFA och det har jag förstått är bra så där är det inga konstigheter.
När det kommer till tjänstepensionen så gjorde jag inget val när jag började på mitt första “riktiga” jobb utan tog standardvalet, vilket var Alecta trad för hela summan. Nu vill jag göra ett aktivt val för att få en så bra chans som möjligt till en bra pension. Jag är 31 år gammal och har därför tänkt mig att köra en global indexfond av något slag.
När jag kikade in på Collectum så ser jag att 50% måste ligga kvar i traditionell försäkring, och 50% kan man välja att antingen behålla traditionellt eller köra fonder.
Det som är låst i traditionell försäkring
Här har jag följande alternativ:
- Alecta (mitt nuvarande val/förhandsvalet)
- AMF
- Folksam
- SEB
- Skandia
Finns det någon av dessa som brukar anses som bättre än de andra? Finns det något lätt sätt att jämföra dem och vad ska jag titta efter för att veta vad som är bra - särskilt som jag alltså inte är direkt insatt i ekonomi?
Det jag får välja själv
Här fanns det lite mer att välja på! Efter vad jag förstått av att lyssna på Rika Tillsammans så borde jag ju här välja en global indexfond, särskilt som jag har såpass långt kvar till pension. Jag gissar att de alternativ som det står (trad) efter innebär traditionell försäkring, och att jag därför inte ska välja nån av dem utan istället någon av de det står (fond) efter? Är det någon av dessa som allmänt ses som ett bättre alternativ? Hur kan man jämföra dem och vad ska man titta efter som indikerar att det är bra?
Några nybörjarfrågor:
När jag valt någon av fondalternativen så behöver jag som nästa steg välja vilka fonder/fördelning själv också (om jag vill ha något annat än standardvalet), stämmer det?
Jag har ju tänkt att välja en global indexfond här, och exempel på globala indexfonder som Jan han nämnt i avsnitt om bra pensionsfonder har varit AMF eller Länsförsäkringars globala indexfonder - jag har ju varken AMF eller LF som valbara alternativ för fonder, innebär det att jag inte kan välja någon av dem då? Eller erbjuds de som val fast att man ligger hos t.ex. SPP? Om jag inte kan välja just de från AMF eller LF, hur går jag tillväga för att hitta ett liknande alternativ bland de alternativ jag har?
Jag är som sagt inte jätteinsatt eller intresserad, så är främst ute efter något som kan sköta sig själv så mycket som möjligt, även om jag såklart kan titta till det lite då och då…
Tack på förhand!