Samla förvaltare

Hej!

Är 37år och har idag min tjänstepension i 3 olika försäkringar pga. olika arbetsgivare. SAF-LO, PA-KFS och ITP.1 Har 6 olika förvaltare. Alecta, KPA, Futur, Länsförsäkringar, Movestic och SPP.

Känns väldigt rörigt att administrera det här. Framförallt den dagen jag går i pension! =) För visst kommer jag få pension utbetalt från var och en av dessa?

Vad tror ni om att flytta ihop så att jag får så få förvaltare som möjligt? Många har ju likvärdiga avgifter. Eller är det rent av en fördel att ha flera förvaltare? Någon skrev att man t.ex. kunde välja olika utbetalningstider för pensionen. T.ex. välja kort utbetalningstid från en förvaltare för att öka pensionen som yngre pensionär.

Å andra sidan ur ett placerarperspektiv så kan jag få bättre spridning i fler fonder. Med fler förvaltare.

Tacksam för svar!

Martin

Välkommen hit! Tydligen var jag först att hitta din tråd efter så pass lång tid. Har varit många intressanta diskussioner här på forumet :slight_smile:

Svar: Ja, du får pension från var och en av dem. Alltså 6 olika ställen, och kanske fler framöver, annat än man blir senil i förtdig och glömmer hämta ut dem :slight_smile:

Visst kan det vara en fördel att ha några olika tjänstepensioner men att redan ha 6 st vid 37 så blir det nog jobbigt att administrera för dig. Det är så att man kan starta dem när man vill men när man väl startat en tjänstepension så kan man inte stoppa den. Så det kan vara en fördel att ha en 2-3 stycken med de flesta av oss hamnar på många fler. Visst kan det vara fördela att ha många olika fonder hos olika förvaltare men risken är att du får sämre fonder och högre avgifter. Så jag hade nog också försökt samla ihop det!

Inte helt lätt att göra dock eftersom du har 3 olika kollektivavtal vilken brukar innebära OK/bra låg avgifter men rätt ofta också lite snålt fondutbud.

Enklaste sättet är att logga in/kontakta den “valcentral” som är ansvarig för respektive kollektivavtal. En valcentral administrerar de olika avtalen och det är där man utför bytet från en förvaltare till en annan.

• Valcentral för ITP1 är Collectum.se
  • Valcentral för SAF-LO är Fora.se
  • Valcentral för PA-KFS är jag osäker på men du kan läsa här

Med valcentralernas hjälp kan du se vilka förvaltare du kan välja mellan på respektive avtal, inte säkert den du har nu är “valbar” i nuläget.

Bäst är nog att kolla upp med alla 3 valcentralerna vilka dina alternativ på förvaltare är för de olika avtalen, och se om du kan välja något färre förvaltare, tex från 6 till 3 eller bättre.
Och sedan före du flyttar kolla upp vilka fonder de förvaltarna har så du är nöjd med fondutbudet.

När det gäller att sätta ihop en vettig portfölj av fonder så föreslår jag att du tittar på detta avsnittet med olika modellportföljer med olika risk, förslag på fonder och fördelning. Om du inte kan hitta exakt samma fond hos de förvaltarna du måste välja mellan så kan du säkert matcha och hitta det som är närmast och billigast. Bra indexfonder ska inte kosta mer än 0.2-0.4%. Jag tror du hajar det när du tittat på avsnittet och kommit fram till vilka förvaltare som blir bäst för dig.

Lycka till :slight_smile:

Tack för svar! Ja man riskerar att bli senil av detta! :slight_smile: Väldigt rörigt och väldigt oflexibelt med olika tjänstepensions avtal. Nu har jag i princip redan gjort enligt dina råd och kollat upp väldigt mycket själv, men tack iallafall. Det blir fyra förvaltare istället för 6.
Inom Saf-LO föll faktiskt valet på movestic, hör och häpna. De har har globala indexfonder från Öhman för 0,15% i avgift. Av dessa kan man sedan vikta och bygga sin egen globalfond. Fast jag kör just nu Life Plan som gör detta åt mig. Inom ITP1 föll valet på SPP och Alecta och inom PA-KFS 09 kör jag Länsförsäkringar. Är nöjd med mina val. Tar dock väldigt lång tid att genomföra alla flyttar.

Kan bidra med lite mer information om någon annan är intresserad. Att jag hamnat hos så många förvaltare är delvis mitt eget fel. Jag har bytt förvaltare inom exempelvis ITP1. Då har redan inbetalda premier i mitt fall stannat kvar hos futur Pension och nya premier har betalts in till SPP. När jag nu samlar allt i inom ITP1 hos SPP. Så skapar dom nya försäkringar (konton med pengar) som måste placeras och administreras av mig. Frågade SPP om de inte bara kunde slå ihop alla mina pengar till ett konto, för enklare hantering. Men det gick inte. Hade bl.a att göra med vilken arbetsgivare som betalat in premierna. Men det kanske skulle komma nya regler nu i vår… :slight_smile: Så tänk på det vid val av förvaltare.

PA-KFS 09 (Kommunala Bolag) är uppsagd och förhandlar pågår mellan parterna. Den kommer troligtvis att hamna under samma paraply som KAP-KL/AKAP-KL. Till saken hör att utbudet av fonder är väldigt dåligt och dyrt. Dock finns länsförsäkringar med globala indexfonder (0,2%) som räddar försäkringen. Tyvärr saknas LF Global Tillväxtmarknader indexnära. Pensionsvalet är valcentral, den sämsta valcentralen någonsin! :slight_smile: Alla ändringar och val görs på pappersblanketter som måste skrivas ut, signeras och skickas med post!!! De utvecklar inte längre sin tjänst då avtalet är uppsagt. Pensionsvalet är som “konsum kassörskan” som inte bytt frisyr sedan 1975. :slight_smile: Pga. långa ledtider beräknas förändringen vara klar till årskiftet 22/23. Så här är jag tyvärr inlåst i ett dåligt avtal som jag själv inte kan påverka. Men som sagt, Länsförsäkringar räddar upp det hela.

Ett annat tips inom ITP1 när man byter jobb är att kolla om arbetsgivaren tillhör ett kollektivavtal med Flexpension. Min arbetsgivare betalar nämligen in 2% extra, utöver “standard” som är 4,5%, upp till en viss lönenivå (därefter 30%). Detta upptäckte jag av en ren slump när tittade i mitt årsbesked från collectum. Arbetsgivaren och facket är väldigt dåliga på att marknadsföra detta. Som enligt mig är en väldigt fin förmån.

Nu somnar jag själv snart! :slight_smile:

Tack för info!

Ja du har gjort vad du kan bra och om det kommer förändringar framöver så du kan förbättra ännu mer så är du ju ”på bollen” :slight_smile: Du är ju ung och har lång tid på dig o h kommer att vara observant framöver.

Intressant att t.o.m. Movestic blev konkurrenskraftiga, nog tack vare kollektivupphandlingen som i det fallet kan ha hjälp.

Enig, tyvärr informeras inte mycket om TP och de flesta man pratar med om TP får en glasartad blick och zonar ut, trots att det handlar om mycket pengar :slight_smile:

Grattis & lycka till med flyttarna! :grinning::+1: