Efter att ha läst mycket här på forumet så tog jag beslutet att flytta all min tjänstepension (hade den utspridd på lite olika ställe), till Länsförsäkringar och tänkte köra deras globala indexfond på mertalet av kapitalet.
Min nuvarande fondförvaltare där pengarna betalats in de senaste åren är (KAP-KL hos KPA-pension), såg jag även har något som heter förmånsbestämd ålderspension hos KPA. Flyttas även denna till Länsförsäkringar i samband med flytten av tjänstepensionen? Eller förmånsbestämd ålderspension hamnar alltid hos KPA genom avtalet KAP-KL?
Nej, förmånsbestämd pension kan inte flyttas. Det är liksom ett annat system där man får ut en pension som procent av ens slutlön (skalat efter hur många år man har haft den pensionen där man når Max efter 30 år). Det är liksom inga pengar som gått in i fonder eller något annat som är vikta för dig. Det år pengar som pensiobsbolaget är skyldiga att betala ut till dig i framtiden och arbetsgivaren har gjort inbetalningar för att täcka det åt dig.
Annan tjänstepension kallas premiebestämd. Du förvaltar pengarna och de pengarna som finns på kontot betalas ut. Det är de inbetalda premierna och förvaltningen som avgör pensionen. Inte som förmånsbestämd som en procent på slutlönen.
Hoppas det blev klarare? Två helt olika system helt enkelt. Du kan läsa lite mer om det nedan
Tack för förtydligande! Tycker det här med alla val och de olika bolagen varit en hel djungel och lite svårt… Men börjar få grepp och koll på det nu!
Så om jag förstår dig rätt så görs inbetalningar till den förmånsbestämda pensionen alltid till KPA (iaf för KAP-KL) för att detta är något som är upphandlat mellan kommunerna och KPA? Så oavsett vilket bolag man väljer för sin tjänstepensionen framöver så kommer alltid den förmånsbestämda pensionen finnas hos KPA?
Kan bara hålla med till 110%. De som utvecklat svenska pensionssystemet borde få Nobelpris i byråkrati
Japp, så är det med den förmånsbestämda. Jag har en del sådan i ITP systemet och den står för alltid (tills uttag) hos Alecta.
Bra att du jobbat dig igenom det! Det är verkligen väl värt det och sedan lättare att ”bara” sköta det när man väl fått rätt på det och förstått grundbultenarna.
Jo, det var precis därför jag flyttade allt. Så att jag kunde få bättre överblick över allt, samt lättare kunna hålla koll på min investeringsfilosofi och sköta om innehavet. Dessutom har Länsförsäkringar en billig och trevlig index globalfond som ska bli den stora grunden.