Lf tjänstepension drar administrativ avgift varje månad?

Då är du vad jag vet tyvärr körd.
Detta är en av anledningarna att jag aldrig tänker ta en anställning där det finns kollektivavtal mer.

Crap.

Förra stället hade inget kollektivavtal heller, kunde inte ta Avanza där heller.

När jag undersökte var SPP den minst dåliga i Collectum, dock minns jag inte avgiftsnivåer etc.

1 gillning

Alright, vi har “IT-avtalet inom IT&Telekomföretagen” men jag vet inte exakt vad jag kan välja på där ännu. Jag borde väl få ITP1?

Edit:

Grävde lite bland avtalen…hittade det nu. Vi har ju M&M och kan välja mellan dessa banker:
Länsförsäkringar, SEB Trygg Liv, SPP, Danica Pension, Movestic, Skandia och Folksam.

Det måste vara kapitalavgift som också kallas skalavgift. 0,65% är mycket eftersom du dessutom betalar fondavgifter. På LFs nya försäkringar har de 0.2%.

Om du kan, så flytta det till Avanza, Nordnet eller något annat ställe med 0% i kapital/skal-avgift.

Lycka till :slight_smile:

Tyvärr kommer din försäkring att ses som ”rådgivningsmäklad” eftersom MM är inblandad men beroende på upphandling så kan avgifterna vara bra ändå.

Bara att kolla upp ”det finstilta” i vad avgifterna är och fondutbudet för din resp alternativ.

Ja jag tänkte göra en tabell nu och försöka jämföra avgifterna. Men det är ju inte så lätt att hitta avgifterna, kollar jag LF nu så står det att det är 0,21% på hemsidan, så jag vet inte varför jag betalar 0,65% t ex. Dock är min nuvarande tjp hos LF utan kollektivavtal ska sägas.

Då är det orsaken till höga kapital avgiften. Fördelen är att du bör kunna flytta den dit du vill eftersom den är utanför kollektiv avtal. Så ta reda på var du vill flytta den och sen sätt igång processen. 0.65% per år är värt jobbet :slight_smile:

1 gillning

Har redan startat flytten till Avanza :smiley:

Men jag försöker göra det bästa av situationen på det nya jobbet nu. Avanza är ju inte ett val. :smiley:

1 gillning

Har nu kollat alla hemsidorna efter prislistor på ITP1 som jag antar jag kommer inom:

LF: 0,21%, Avtalspension - kollektivavtalad tjänstepension - Länsförsäkringar

SEB: 0?!, Pensionsspara i fondförsäkring | SEB

SPP: 0,13%, https://www.spp.se/globalassets/dokument/faktabladbroschyrerinfobladprislista/spp585-itp-produktbroschyr.pdf

FuturPension, 0,5%, Futur Pension

Movestic: Vet ej, https://www.movestic.se/privat/pension/pension-fran-jobbet/skaffa-tjanstepension/#/

Skandia: 0,194%, Kollektivavtalad tjänstepension ITP1 & ITP2 | Skandia

Folksam, 0,19%, ITP 1 — för dig som är född 1979 eller senare - Folksam

Skiljer sig ändå en hel del mellan dem! SEB förstod jag inte riktigt om det var helt utan avgifter? Annars verkar ju SPP vara hyfsat då de också har bra fonder så som SPP Aktiefond Global för 0,15% och SPP Aktiefond Sverige för 0,12%.

Nu blev jag mer förvirrad… kollar man här: Ordinarie Fondutbud | spp.se
Till höger står priserna för fonden. Normalt sett är det 0,30% men sen får man 0,15% rabatt. Men sen är det en årlig avgift på 0,31% ändå? Så det egentligen priset är 0,45%? LF fonden kostar ju bara 0,20%, Fond - Länsförsäkringar men sen har de en dyrare administrativ avgift så d et blir typ samma kostnad ändå. SPP är ju bredare och då behövs ingen Asien fond som jag skulle behöva hos LF.

Räknar ihop avgifterna och fonderna:
LF
Avgift 0,21%
Global Indexfond: 0,20%
Tillväxt: 0,41%
Sverige: 0,20%
Totalt: 1,02%

SPP
Avgift 0,13%
Global Indexfond: 0,46%
Sverige: 0,32%
Total 0,91%

Det får bli SPP :smiley: Kan även vara schysst att ha en annan globalfond i tjp då jag egentligen enbart har LF global i mina andra sparanden, så får man lite diversifiering där också.

1 gillning

Snyggt sammanställt! Jag läste slarvigt och uppfattade inte att det var MM utan kollektivavtal. SPP verkar bra. Jag har dem nu hos min arbetsgivare, utan kollektivavtal och utan mellanhand för “rådgivning”. Då tar de “bara” 1% på alla insättningar, sen inget mer.

I oktober kommer jag byta till arbetsgivare med Söderberg och Partners. Jag har startat en tråd om den minst dåliga lösningen hos dem, så om någon här har något att tillägga där, varsågoda :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Du kan skapa konto på banken och flytta till en fond du vill inom deras utbud, i vissa med en otrolig rabatt (jag har en aktiv US småbolagsfond med en kostnad på ca 0.2% i avgift).

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag kan ju inte flytta pengar från ett tjp till ett isk?

Du kan välja specifik fond inom tjp, även inom ITP1 utan att byta konto till ISK.

Ja givetvis kan man byta fonder men oftast är inte utbudet så stort. Sâ man får välja en bank som har de fonder och avgifter man vill ha. Flytta tjp tar ju några månader.

Absolut, du gör precis som du vill. Det var bara ett tips och en möjlighet som jag själv utnyttjade och tyckte var bra eftersom det gav mig en väldig billig exponering mot något som min portfölj i övrigt saknar eller har brist på, nämligen aktiva fonder och utländksa småbolag för en billig peng.