Grundkurs i pensionsöverblick

mht?

Idag fick jag besked från Valcentralen, men de är lite otydliga. Det verkar dock som att jag inte har gjort någon kapitalflytt än, utan Valcentralen har bara samlat in bakgrundsinformation.

Det första jag undrar över är det här med återbetalningsskydd. Såhär skriver Valcentralen om det: “Kapitalet i en försäkring med återbetalningsskydd (ÅBS) kan bara flyttas till en annan försäkring med ÅBS. Kapitalet i en försäkring utan ÅBS kan bara flyttas till en annan försäkring utan ÅBS. Om du vill byta till eller från ÅBS på någon av dina försäkringar kontaktar du ditt försäkringsbolag.”

Mina innehav i Handelsbanken Liv och KPA Pension har återbetalningsskydd men hur vet jag hur det ser ut hos Länsförsäkringar? Och hur är det kopplat till att investera pensionen i en global indexfond?

Det andra jag undrar över är det Valcentralen skriver lite längre ner på sidan: “Om du flyttar kapitalet från din aktiva försäkring - den som du nu har valt för din KAP-KL/AKAP-KR - måste du välja en annan försäkring för dina framtida premier.”

Det är väldigt oklart vad de menar med “den som du nu har valt” eftersom jag inte har flyttat mitt kapital än. Och det är också oklart om jag behöver fylla i något alls där och om jag i så fall ska fylla i Länsförsäkringar där också.

Tittar jag på fliken “Mina försäkringar” på Valcentralen står det Länsförsäkringar Fond. Tittar jag på “Mina kapitalflyttar” frågar de om jag vill flytta mitt kapital från Handelsbanken Liv respektive KPA Pension till Länsförsäkringar. Jag tolkar det som att jag redan har valt vart framtida pengar ska ta vägen men att jag ännu inte har flyttat redan intjänade pengar. Däremot står det “Inbetalning pågår” till KPA Pension när jag tittar på Minpension.se. Innan jag valde att byta har jag för mig att det stod “Aktiva” (men jag kan minnas fel). Där står det dock inget om Länsförsäkringar…

Tänk bara på att du vill ha en global PASSIV indexfond.

Det finns aktiva globala fonder, de är dyrare och statistiskt sett sämre.

Först frågan är om du ska ha ÅBS eller inte. Om du har sambo/fru/partner och/eller barn så brukar det vara att föredra. ÅBS innebär att kapitalet betalas ut till din närmaste familj om du avlider.

Har man ingen familj brukar många ta bort ÅBS. Fördelen att ta bort ÅBS är att man istället får sk arvsvinster. Alltså att kapitalet från andra som avlidit inom kollektivet i ens åldersgrupp utbetalas till de som fortfarande lever, och sätts då in på ens TJP konto. Dock ska sägas att arvsvinsterna är låga i unga år pga låg dödlighet men accelererar typiskt efter 55-60 års åldern.

Alla bolagen som är upphandlade erbjuder en lösning där man kan ha ÅBS eller inte. Jag har aldrig hört talas om att ett bolag inte erbjuder ÅBS vare sig på Trad eller fondlösning. Så det är inget som borde begränsa ditt val mellan bank/försäkringsbolag dit du vill flytta.

Jag tolkar Valcentralens svar som att

1. Om du vill ta bort ÅBS så måste du först göra det hos nuvarande försäkringsbolaget där pengarna finns idag.
  2. Sen när du ändrat ÅBS, då kan du flytta pengarna till ett annat bolag och då även där ha pensionen utan ÅBS

Jag förstår inte riktigt varför de skriver så. Jag tänker att du lika gärna kan göra tvärtom - dvs först kan flytta pengarna (med ÅBS i försäkringen) till ett annat bolag (där också ÅBS ingår) och sen när flytten är gjord och pengarna är hos nya bolaget - att då senare ta bort ÅBS hos det nya bolaget.

Alltså att det är två olika beslut. Flytt. Välja bort ÅBS. Och att man borde kunna göra det i vilken ordning man vill.

Ja alltså det är din nuvarande aktiva TJP och såklart måste du ju välja en ny bank/ försäkringsbolag där du vill att pengarna ska gå in nu.

För gamla/inaktiva TJP är det bara ett val du behöver göra - dvs flytt av befintlig kapital.

För den aktiva är det två val - dels var du vill flytta befintligt kapital - dels var du vill att nuvarande/framtida premier (insättningar) ska göras. Jag brukar alltid välja samma bolag att sätta både befintligt kapital och framtida premier

Enklast är nog att du ringer Valcentralen och pratar med en av deras handläggare så du tagit alla beslut du behöver. Oftast lättare att diskutera det när du själv tittar på sidan i inloggat läge och handläggaren tittar på dina uppgifter på sin sida. Då brukar det bli mycket klarare och man kan enklare ställa frågor och be om förtydligande än via chat/mejl

minpension.se så kan du inte se kapitalflyttar förrän de är gjorda. De kan inte visa vad som pågår inom Valcentralen.

Hoppas det blev lite klarare … och ring Valcentralen. Hett tips :sweat_smile: