Har du KAP-KL eller AKA-KL fastna inte i KPA Traditionell Pensionsförsäkring

Nästa del i processen här.
Har ni några synpunkter/erfarenheter på val av bolag utifrån de som finns att välja på?

Gärna kort varför/varför inte om ni känner för att dela med er av eran tid o energi :relaxed:

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/pension/kollektivavtalade-tjanstepensioner/jamfor-avtalsomradet-kap-kl/hel-oversikt/ va annars en bra sida för jämförelse.

Men tar fortfarande gärna emot tips från er som har betydligt mer kunskap o erfarenhet :nerd_face:

AMF fondförsäkring och då hänvisar jag till informationen som jag länkade sist. Det känns som det vettigaste alternativet. :blush:

1 gillning

Jag har KPA Traditionell Pensionsförsäkring och Förmånsbestämd ålderspension KAP-KL

KPA Traditionell Pensionsförsäkring ändrade jag på Pensionsvalet.se någon gång under förra året och bad om att kommande inbetalningar skulle göras till AMF Fondförsäkring istället. Flyttade även dit en gammal SAF-LO försäkring. Började också löneväxla några tusen i månaden, som också ska in till AMF Fondförsäkring. Den Förmånsbestämda ålderspensionen verkar vara någon jag inte kan ändra.

Hur som helst så loggade jag in på pensionsvalet.se nu för att se hur mycket arbetsgivaren betalat in för 2021 och hur mycket det blev i löneväxling och vanlig pensionsavsättning. Har aldrig varit inne där och tittat den här tiden på året så undrar om det är normalt att det står så här:

För 2020 betalade arbetsgivaren alltså in 48744:- till KPA Traditionell
För 2021 har arbetsgivaren bara betalat in de 12720:- som jag löneväxlat till mitt nya val - AMF Fondförsäkring. Var är mina 4,5%? Brukar de betalas in senare under året? De finns inte när jag loggar in på AMF heller. Borde jag vara orolig eller ser det ut så här för fler?

Hej,

Också KAP-KL. du behöver inte vara orolig. Ser precis lika ut hos i mig.
Löneväxling dras varje månad (som du kan se på ditt löneutdrag) men förs över till fondbolaget en gång per kvartal. Det blir fyra insättningar per år.

Lönepremien (4.5%) för 2021 kommer senare. Vet ej exakt när, men kanske inom några veckor.

1 gillning

OK, gött! Står ju inga datum på tidigare insättningar, mer än året, så går inte att se den vägen. Tack!

Jag körde personligen på AMF Fondförsäkring och där har jag valt lika delar av:
AMF Aktiefond Global
AMF Aktiefond Nordamerika
AMF Aktiefond Småbolag

Har minst 20 år kvar till pension och tyckte att det verkade som bra val. Har ingen superuttänkt strategi och sparar även privat så att jag helst inte ska vara beroende av en pension alls.

1 gillning

Jag landade på AMF global och småbolag med en fördelning 80/20 om jag minns rätt.

1 gillning

Låter som en mönsterportfölj i rikatillsammans-anda, även om det alltid finns globalfonds-puritaner som tycker att allt över ett par procents exponering mot Sverige är överexponering. Jag ligger själv väldigt tungt i Sverige, eftersom jag bor, verkar och konsumerar här och svenska börden har gått väldigt bra. Nordamerikanska börsen har också gått väldigt bra. Så jag tar en större risk och hoppas på att de levererar även i framtiden.

1 gillning