Tack för svar och rekommendation. Är (som du kanske märker) ingen expert när det kommer till sparande och investeringar och uppskattar “objektiva / utomstående” rekommendationer som inte kommer från SEB.
Skulle du rekommendera mig att fortsätta med mitt nuvarande upplägg och/eller att exempelvis byta ut sparandet i den aktivt förvaltade fonden SEB Active 80 till de indexfonder du rekommenderar(SEB Globalfond och Sverigefond) alt. addera sparande i dessa också (jag skulle isåfall ha ca 300 kronor per månad att investera i någon av dessa fonder).
Hej igen @Jacke78
Kan du även skicka länkar till de två fonder du nämner? SEB har många fonder med snarlika namn och jag vill säkerställa att jag tittar på rätt fonder. Stort tack!
Jag kollade in deras fondlista för ISK och hittade lite billigare alternativ med samma inriktning. De har många billiga och breda indexfonder vilket är precis vad RT-forumet rekommenderar överlag.
De fonder jag listat ovan är de bredaste och billigaste som finns hos SEB. Oavsett vilken du väljer är det en bra fond i alla aspekter. Min personliga åsikt är att du borde verkligen välja bort SEB Active 80 du har idag och istället investera enligt basportföljen. Ser att den dyra fonden du har idag också har räntor i sitt innehav. Lyckligtvis har SEB många jättebilliga och jättebra räntefonder.
Vill du ha ett billigt och brett sparande i räntefonder kan du ta 10-30% av din investering och fördela enligt nedan. Hur mycket du borde ha i räntor beror på hur mycket risk du är villig att ta, din ålder och hur länge du kan låta pengarna arbeta i fred hos SEB.
Mycket uppskattat med rekommendationen ovan från @Jacke78. Tar gärna emot ytterligare tankar från er andra kring upplägget som hen föreslår. Tack på förhand!
Jag hade personligen också styrt om från det du har idag till något annat. Active 80 är först en aktiv fond och med hög avgift. Skrivs fonder enligt mig kan passa de som själva vill vara mer aktiva. Klart en aktiv fond kan slå temporärt andra indexfonder men svårt att hitta rätt och svårt i längden.
Du har fått bra tips ovan på olika fonder och inriktningar. Om du vill investera och glömma lite så finns det bättre alternativ.
Du ska nog akta dig för att komplicera det med aktiva, och för många fonder.
Sen fråga dig om din riskaptit, vill du ha 80/20 aktier vs räntor? Eller mer/mindre.