Hej alla experter!
Min fondportfölj innehåller:
1/3 Carnegie Sverigefond A
1/3 Spiltan Räntefond Sverige
1/3 Swedbank Robur Access Global A
Jag kom fram till det genom att läsa inläggen här på sidan.
Synpunkter!?
Hej alla experter!
Min fondportfölj innehåller:
1/3 Carnegie Sverigefond A
1/3 Spiltan Räntefond Sverige
1/3 Swedbank Robur Access Global A
Jag kom fram till det genom att läsa inläggen här på sidan.
Synpunkter!?
20% PLUS Allabolag Sverige Index
70% DNB Global Indeks S
10% DNB Global Emerging Markets Indeks S
Kan inte mycket om räntor men har du tiden på din sida så kör 100% aktier, annars tycker jag de lite lättare med LYSA om man ska fördela sin portfölj med räntor.
Tack för svar! Ja räntor verkar helt värdelösa, kan lika gärna ha pengarna på ett vanligt sparkonto.
Swedbank Robur Access Global A är en av de globala indexfonder som rekommenderas.
Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.
Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar dvs mer ESG.
LF Global Index har hållbarhetsvärde 19,35
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,26
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 19,18
Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,37
Jag skulle ha valt en global indexfond 80-100%.
Vill du ha Sverige så är PLUS Allabolag Sverige den som rekommenderas.
Tack! Då har vi två på PLUS Allabolag Sverige…
Ja PLUS Allabolag Sverige är en av de bättre Sverige fonderna.
Sen spelar det inte så stor roll vilken av de globala indexfonder du väljer.
Vill du ha minst ESG så är det DNB Global Indeks S.
ESG står för Environmental, Social och Governance, vilket på svenska kan översättas till Miljö, Socialt ansvar och Bolagsstyrning. Det är ett koncept som används för att bedöma hur hållbart och ansvarsfullt ett företag är i sin verksamhet.
Här är en kort förklaring av de tre delarna:
Miljö (Environmental): Hur företaget påverkar miljön, t.ex. genom utsläpp, energianvändning och resurshantering.
Socialt ansvar (Social): Hur företaget hanterar relationer med anställda, kunder, leverantörer och samhället i stort.
Bolagsstyrning (Governance): Hur företaget styrs, inklusive ledarskap, interna kontroller och aktieägarrättigheter.
Säg att jag skulle byta nu, det är väl inte så smart när allt ligger på minus, minus…eller?
Hur långsiktig är du? Är det över 10 år som du ska spara så kan du byta nu. Vill du behålla Swedbank Robur Access Global A så gör det.
Ja ca 10 år, jag behåller Swedbank Robur Access Global A och vad göra med de andra två?
Byta ut Carnegie Sverigefond A mot Plus Allabolag Sverige och Spiltan Räntefond Sverige till en annan Indexfond?
Carnegie Sverigefond A är dyr och PLUS Allabolag Sverige är billigare så den skulle jag ha bytt.
Räntefonden kan du ha kvar ett tag om du inte vill köpa in dig direkt. Du behöver inte flera globala indexfonder det räcker med en.
Du byter ju till något som också backat lika mycket så det är ju ingen skillnad. Byter du om ett år när det gått upp så har ju det du byter till också gått upp.
Tack! Bra och kontreta svar!
Jag gör så. Tack för hjälpen!
Ha en fin kväll!
Helt Rätt! Tack för svar!
Tyvärr så fanns den inte på Swedbank där jag har mina fonder. Något annat förslag?
Annan jättebra sverigefond är SEB Sverige Indexnära: Avanza om jag får tipsa. Finns nästan garanterad i din banks utbud med.