Tänkte höra om lite åsikter och tankar, investerade rätt stort i dessa fonder i årsskiftet, vet det varit rätt röda siffror nu och antagligen ett tag framöver.
Skulle vilja ha lite råd om fonderna överlag och för framtiden, har absolut inget behov av att sälja i panik. Men gärna eran åsikt om man bara ska sitta lugnt och månads spara i dessa och vänta ut det. Eller om det är något man skulle tänkt annorlunda i eller lagt till? Tacksam för lite råd och tips
Fonderna det gäller ;
SEB sverigefond småbolag C/R (20%)
SEB Equity fund C (20%)
Morgan Stanley IF global oppertunity A USD ACC (25%)
SEB global indexnära C USD LUX (35%)
Jag får din fondavgift, om jag räknar rätt, till 1.2%. Därutöver också växlingsavgift på Global Opportunity. Det är rätt så hög avgift. Det finns också billigare alternativ till några av dina fonder, t.ex. finns det billigare småbolagsfonder (t.ex. AMF Sverige Småbolag och Plus Småbolag Sverige), och billigare nordenfonder (DNB Norden Index och Handelsbanken Norden Ind Crit). Vet ej om dessa finns hos SEB, men om du använder en nätmäklare såsom Nordnet/Avanza finns de alla.
Jag hade dock förändrat portföljen och tagit bort nordenfonden, småbolagsfonden, och tillväxtfonden. Om du tittar på portföljförslagen jag skrev igår i en annan tråd så får du väldigt bra portföljer för 0.2-0.3%. Men om du gärna vill ha en tilt mot dessa brancher är det ok, det är ju dina pengar och du bestämmer över dem
80% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% Plus Allabolag Sverige
eller:
80% SPP Aktiefond Global
eller:
60% Länsförsäkringar Global Indexnära
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken GI Småbolag
eller:
70% SPP Aktiefond Global
10% Handelsbanken GI Småbolag
Ingen vet nånting om huruvida det kommer vara rött ett tag framöver Det är helt omöjligt att förutspå marknaden.
Mitt tips: Försök aldrig förutspå hur marknaden kommer gå. Fortsätt månadsspara till du är gammal och grå. Om du fortsatt månadsspara och aldrig sålt kommer du antagligen vara rik som ett troll.
Ja, det tycker jag, om man har en bra portfölj. I ditt fall skulle jag först byta portfölj och sedan bara vara långsiktig, fortsätta köpa billiga fondandelar om börsen går neråt. Pengar som behövs på kortare sikt än 3 år på sparkonto.
tänk på att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt, det finns redan bra fondportföjer här på rikatillsammans och bara att ta en. Mitt tips är att ta globala barnportföljen alternativ basportföljen och bara härma rakt av eller ändra lite fördelning.
Ja det är min bank. Ja hoppas väl mest på att det röda rätar upp sig på 5-7 år oavsett om jag behåller fonderna. Va mest om det är okej fonder jag undrade utifrån allas åsikter. Alla tycker ju olika såklart och oavsett vem man frågar för man ju lite olika förslag. Om man bortser från avgifterna tänkte jag om det fanns hopp för dessa