Skulle ni känna er trygga med dessa fonder 2022?

Jag har blivit “tråkigare” för varje år (började investera 2015). Har mer och mer insett att det faktiskt inte är en sån dum idé att lyssna på vad forskningen rekommenderar :slight_smile: Jag började med 100% aktier, sen 100% branchfonder, sen 100% index, och nu senast 100% Lysa. Så svaret på din fråga är 100% Lysa (50% Bred, 50% Hållbar).

Du lägger en majoritet av månadssparandet i Avanza, då är Avanzaportföljen ingen lekhink iaf :slight_smile: Jag hade personligen använt mig av en modellportfölj, helt utan branch/småbolags tilt.

eller:

eller:

eller:

Vill du hålla portföljen mer hållbar kan du använda SPP Global Plus istället för Länsförsäkringar Global Indexnära, och SPP Sverige Plus (eller Skandia Sverige Exponering) istället för Plus Allabolag Sverige.

Vilken av alla dessa portföljer som går bäst har jag ingen aning om. Jag tycker alla är tillräckligt bra. Personligen tycker jag dock att det är dumt att exkludera globala småbolag och tillväxtmarknad. Så jag hade valt en av de två sista portföljerna i min lista.

3 gillningar