Dessa följer ju olika index, SEB har väl något färre bolag och är snäppet dyrare.
Jag har hälften SEB Indexnära Sverige och hälften Spiltan Investmentbolag Sverige.
Sålde nu av lite SEB, men ogillar att det tar hela två dagar extra innan jag ser pengarna på kontot innan jag kan investera dem i en annan fond.
Funderar på byta allt SEB till Plus istället. Det enda jag funderar på är att Plus endast funnits ett år. Men det är ju en indexfond så det ska ju inte spela någon roll.
Finns det någon nackdel med Plus i jämförelse med SEB?
Spelar de olika indexen någon större roll. Just nu hade Plus gått marginellt bättre.
Tack
Plus kör med vanlig 1 dag köp, 1 dag sälj. Förstår inte varför SEB behöver så mycket längre tid på sig, när det är i stort sett samma företags aktier.
Om det inte finns något bra skäl undrar man ju om de gör lite pengar på räntan på dessa två extra dagar med tanke på hur mycket pengar som flödar in och ut.
La en order den 21/6 som fortfarande inte har gått igenom. Fastän det stod att det skulle synas på kontot igår.
Nej, Plus får dessa pengar istället.
Har ju hälften av Sverige-kapitalet i Spiltan Investmentbolag Sverige, vilken gått bättre, men är ju en aktiv och mer begränsad fond. Har känts som en bra kombo för den svenska marknaden.
Sjukt konstigt ändå, tycker mig inte hitta någon info i fondbestämmelserna om att SEB skulle ta längre tid. Utan att båda har bryttid för kursen på 1 dag vid köp/sälj men likviddag mellan 5-8 dagar🤷🏻♂️