Vad är skillnaden på PLUS Allabolag och SEB Sverige Indexnära

Vad är det för skillnad på Plus Allabolag Sverigeindex och SEB sverige indexnära A (Förutom en minimal skillnad i avgiften)? För och nackdelar, eller är de likvärdiga?

1 gillning

Jag ser dem mer eller mindre som ekvivalenta och utbytbara.

Är inte skillnaden att SEB har vissa exluderingar, medans Plus inte har det?
“Indexnära” tyder ju på det

1 gillning

Ursäkta om jag väcke den här tråden till liv, men har lite samma fråga.

Jag har mina pengar på Avanza så har möjlighet att välja båda fonderna.

PLUS har lite lite bättre avgift, men framförallt om jag kollar på avkastningen sen Plus har funnits hos Avanza (kollade på från 1 nov 2020)

Så är avkastningen fram till idag 15/1 2025:
Plus: 56,03%
SEB Sverige: 52.87%

Det är ju ändå 3,16% på lite drygt 4 år eller ca 0,75% per år (varav 0,04% förklaras av lägre avgift)

Ett annat sätt att räkna på det är att SEB har avkastat 94,4% av vad Plus har gjort (52.87 / 56,03)

Är inte det här lite skillnad ändå eller tänker jag fel? Och beror det här på att fonderna väljer bort olika bolag eller kan det vara något annat som spökar?

Historisk avkastning säger ingenting om framtiden, med det sagt så innehåller plus fler bolag till lägre avgift och har därmed större chans till bättre riskjusterad avkastning än seb.

1 gillning

Ja det vet jag, men jag försökte förstå varför.

Att det blir skillnad (åt något håll) är det pga olika bortval pga mer eller mindre ESG?

1 gillning

Jag provade att lägga seb grafen som jämförelse till plus grafen och plus över avkastning ökar sakta men säkert år från år vilket får mig att tänka att avgiften har en stor betydelse för den. Men gissar här, skilde inte jättemycket på antal bolag och det är säkert de minsta seb missar.