Har i nuläget ca 14% i Seb sverige Indexnära. Har följt trådar här på forumet om småbolagsfonders vara eller inte vara i ens portfölj. Har försökt hitta info om småbolagen som finns med i seb fonden men inte lyckats. Bör man komplettera med en småbolagsfond som en krydda i portföljen? Har kikat lite på amf och plus index . Båda likvärdig i avgift. Hur har ni gjort?
SEB Sverige Indexnära är redan marknadsviktat mot småbolag (morningstar). Visst kan man övervikta mot småbolag, men då är det mer “det har gått bra förut så det går säkert bra imorgon också”, vilket jag personligen inte köper. Jag tycker inte du behöver en separat småbolagsfond.
Jag har inte någon svensk småbolagsfond i mina portföljer. Jag kör istället med en global sådan.
Skulle jag lägga till Småbolag så skulle välja Plus Småbolag eller Plus mikrobolag.
Det var en sådan översikt över innehaven jag letade efter, tack!
Ja, det tycker jag. Det finns studier som säger att små bolag överrepresterar stora på sikt.
Några av mina favoriter är AMF, Enter och Odin. Då gärna de senare 2 på Savr eftersom de är aktiva (=högre avgift)
Jag tycker personligen att uråldrig statistik är av begränsat värde. Senaste 15 åren (2007-2021) i USA har t.ex. large cap gått bättre än small cap (10.6% vs 8.7% årligen). Om det fortsätter lite till så att large cap gått bättre än small cap även på en lång tidshorisont, ska vi då helt plötsligt övervikta large cap? Personligen är jag ödmjuk över framtidens ovissthet och rekommenderar marknadsviktning.
AMF Småbolag är en aktivt förvaltad fond. Jag kombinerar den själv med SEB Sverige Index.
Nu bytte du land i din jämförelse
Investerade i höstas i AMF småbolag Sverige. Men det kanske jag inte hade behövt göra då.
Har ungefär lika mycket i SEB Sverige index, Plus alla bolag och Spiltan aktiefond investmentbolag. Antar att jag då har en del småbolag redan. Vill inte ta några extra risker. Jag vill mest att portföljen växer tryggt och inte är så volatil.
Ja det största innehaven skiljer ju sig åt. Det jag tänkte var ifall det blev överlap genom att småbolag redam fanns i seb sverige indexnära. Dock i mindre innehav verkar det som.
Skulle hävda att överlappning är tämligen ofarligt. Speciellt om alternativet är att köpa mer av fonden som som den skulle överlappa