Tips och råd till en ny medlem här på Rikatimmsammans.
Mitt bästa tips:

SEB Sverige innehåller redan småbolag. Till betydligt lägre avgift.
Och betala nästan 6 ggr så hög avgift?
Jag skulle hellre fundera på plus småbolag om du vill ha övervikt på småbolag.
Okej tack för tips. Alltid skönt och få någon annans synpunkt.
Mina pengar är placerade i kapitalförsäkringar hos SEB så tyvärr har jag inte så många alternativ till fonder som om jag hade haft vanligt ISK.
Men tror jag väljer att ha kvar min fördelning då och kör på billiga indexfonder både global och Sverige.
Äger den på SAVR för 0.87% avgift. Nöjd och ägt den länge. Tror på aktiv förvaltning när det gäller småbolag. Den höjda avgiften är totalt sett liten i förhållande till i hela portföljen.
Ta minst hälften! 5% kommer att göra minimal skillnad i avkastning även om seb småbolag kommer att gå bättre. Det är problemet många sparare gör, de vågar inte rotera så det gör skillnad utan duttar.
Och jag håller med ett tidigare inlägg om aktiv förvaltning för småbolag. Kolla 5 år tillbaka och jämför avkastning med aktivt förvaltade småbolagsfonder versus indexfonder för småbolag.
Vill man ha en aktivt förvaltad småbolagsfond men tycker alla har hög avgift, så kan man väl bara köpa investmentbolaget Svolder.
- i praktiken en aktivt förvaltad småbolagsfond.
- består av small cap value, som bör överavkasta över tid. Man slipper alltså förhoppningsbolag som går dåligt.
- deras 0.5% i förvaltningskostnader är lågt i jämförelse med fondavgifter.
- Substansrabatt just nu på 2-4%, så det är som att du köper en fond med noterade bolag till rabatt.
- Historiskt har Svolder överavkastat Stockholmsbörsen väldigt fint och lär väl fortsätta göra det, eftersom att de kör med samma strategi
Är det så enkelt? Kolla 5 års historik? bättre Kolla vilken aktie som gått bäst sista 5 åren och köpa den då ist så slipper man avgiften också om man bara kollar historik och räknar med samma nästkommande 5 år😀
Plus småbolag består av de 200 minsta bolagen på Stockholmsbörsen. (Plus microbolag av de 100 minsta). Jag tycker inte det blir nån bra index på ankdammen Stockholmsbörsen. Hellre köra alla 330 bolag rakt av.
Så en aktiv småbolags tycker inte jag är fel att krydda portföljen med. Spiltan investmentbolag tycker jag kan funka som småbolagsfond/krydda i portföljen.
Precis, hellre spiltan då isf, kör med den själv och plus alla bolag. Då vet man att man inte göder banken onödigt mycket heller, och skulle den aktiva förvaltaren ha lite otur när han gissar bolag nästa 5 års period så blir det jobbigt om både bolagen går dålig plus väldigt hög avgift på de.