Nybörjare som vill göra en enkel hållbar portfölj. Hjälp mig förstå!

Hej alla förståndiga! :wave:

Ny här på forumet/börsen och hoppas jag kan formulera mig hyfsat och skriva förståeligt.
Funnit Rikatillsammans väldigt intressanta, finner trovärdighet och sunt förnuft och skulle gärna vilja be om hjälp kring sparande/investering då jag tror på detta koncept/referenser.
Insåg fort att facebook-grupper verkar djupt oseriösa, försöker hypa för egen vinning med dåliga/kortsiktiga förslag och letade mig vidare och hamnade här efter Youtube-videos.
Vad forskningen säger och oddsen är har jag ju lärt mig här.
3-4 hinkarsprincipen verkar intressant och hållbar.

Om mig:
Jag är 29år gammal och bor med min sambo i ett hus, inga barn hitintills.
Jag har sparat under en längre tid på ett vanligt bankkonto vilket jag insett är totalt värdelöst pga inflation.
Min ekonomi:
Inkomst: 32-33.000kr/mån (ca 23.000kr efter skatt/fackavgift/a-kassa)
Utgifter: 6500kr till bolåneränta (1,37%), amortering (2%), tv, sophämtning, el, vatten, fiber, försäkring, billån (2.95% ränta). Detta är såklart min “halva del”, och sambon lägger lika mycket (6500kr).

"Russel" till mat, bensin, mobilräkning, övrigt för min del att leva på under månaden för mig: 6500kr/mån.
Sparande: 10.000kr/mån till vanligt bank konto.

Husets värdering är 2,3 milj. (Bolån 1,650milj) ca 71% belåning.
Huset är totalrenoverat invändigt sedan 2019 ink allt och byggår är 1993, så ett friskt hus. (renoverat för eget sparande).
Jag har rimliga och inga överprisade försäkringar, elpriser, mobilräkning, fiber, bostadslån. Vatten och sophämtning kan jag inte påverka i större utsträckning.

Dagens sparkonton:
Gemensamt huskonto till oförutsedda utgifter på hus: 50.000kr.
Mitt sparkapital utan “huskontot”: 350.000kr
Dessa 350.000kr vill jag förvalta på ett vettigt sett. (-60.000kr kommer att gå till att göra om framsidan i vår). Så låt oss avrunda till att jag har ett eget tillgängligt sparkapital på 300.000kr för enkelhetens skull.

Nyligen investerat i enskilda aktier så som Google,Apple,Facebook,Microsoft,Nvidia.
Nyligen investerat i fonder: Handelsbanken Kinafond & Handelsbanken Hållbar.
Fonderna är sålda pga tittat rikatillsammans och vill göra om pga dyra förvaltningskostnare på 1,6-1,95% som kommer äta mycket av vinsten och satsa på passiva akiter-indexfonder.

Frågor:
Hur kan jag placera 300.000kr i 3 hinkar och vad ska jag köpa?
Hur fördelar jag alla pengarna på totalen i alla hinkarna? Alltså hur mycket i hink 1, hink 2, hink 3. (Hört och förstår 90/10, 60/40 men är helt kass på ränteobligationer, tillväxt och allt vad det heter och vad man “ska ha”).
Sparar man procentuellt lika mycket i varje hink? Exempel: Värde i hink nr 1: 100.000kr, hink nr 2: 150.000kr, hink nr 3: 150.000kr. Blir då månadssparandet då 1000kr i hink nr 1, 1500kr i hink nr 2, och 1500kr i hink nr 3? Med tanke på avkastningen skiljer så kommer dom ju bli ojämna direkt?, eller ska jag bestämma mig för tex sparbelopp på börsen 4000kr/mån i 8år och fördela dom efter horisont?
Måste man ha 30st olika typer av fonder/obligationer/guld etc för att få det komplett?
Kan man få ner det till 6st fonder och 1st sparkonto med ränta fördelat på alla hinkar?
Behöver jag ombalansera varje år? Exempel: År 1 är hink 3 90/10, År 2 är hink 3 80/20?
Ska man ha flera ISK konton för att lätt kunna separera vilken portfölj som är vilken?

Jag skulle gärna bara vilja ha det enkelt. Dessa indexfonder/obligationer i hink nr 3. Dessa fonder i hink nr 2, och detta sparkontot med ränta i hink nr 1.
I hink 3 vill jag ha: Länsförsäkringar Global indexnära, komplimenterat med Swedbank Robur Acess Asien A samt Plus alla bolag Sverige indexnära.
Använder mig av *Avanza, har nu också sett att de har portföljgeneratorn som gör “jobbet åt en”. Men ovanstående frågor består.

Hoppas det var förståeligt, tack på förhand! :wave:

Hej Viktor,

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Kul att du har hittat hit och vill förbättra dina kunskaper inom ekonomi.

I avsnittet om “Fyra-Hinkar-Strategin” så nämns både vilka portföljer du skulle kunna ha och hur man kan räkna ut för att ta reda på summor i vardera hink.

Men vi börjar med buffert.
Eftersom ni har hus tillsammans som kan ge en större oförutbestämda kostnader så hade det kanske passat med en lite större buffert än 50 000kr, kanske 75-100 tillsammans.
Dessa bör placeras i ett sparkonto med ränta, förslagsvis Avanzas sparkonto +, du kan även ha kvar en liten del av detta i din vardagliga bank för att täcka de mest akuta utgifterna som du kan få under en dag.

Använd den uträkningsmetoden som finns i avsnittet för hinkarna för att få fram storleken på mellanrisken, den baseras på: utgifter minus kända intäkter under en viss period.
Men någonstans mellan 200-300 tkr kanske är lagom om jag ska dra till med något.

Resterande pengar hamnar i passiva hinken.

Om en hink är fylld så sparar du inget där, så när bufferten är fylld så sparar du bara i mellanrisken och passiva, när mellanrisken är fylld så sparar du allt i passiva.
Om man ska börja från ruta ett just nu och inte har något i en enda hink och inte har tillgång till kapital så kan man välja att antingen spara lite i alla eller att gå den “strikta vägen” att börja spara allt i bufferten, sen mellanrisken och till sist passiva.

Nejdå, du skulle klara din på en aktiefond, en globalfond, och två stycken räntefonder, en kort och en lång.
Men lägg till Sverige och tillväxtmarknader iaf så har du en bra diversifierad aktiefondsportfölj, se utkastet som Jan har gjort på lite nya portföljer som kommer i ett avsnitt inom en snar framtid, du hittar utkastet här! Där har du ett förslag på en “Basportfölj”, den passar utmärkt för passiva hinken.
Även ett förslag på “Medelriskportföljen” aka “Nybörjarportföljen”, passar utmärkt för mellanrisk-hinken.

En ombalansering kan absolut ske varje år, men är inget krav då det är din egen portfölj. Men alltid bra att kolla över sitt sparande och alla delar i sin ekonomi iaf en gång om året och se om man kan förbättra något.

Ja, det hade jag absolut haft, en för varje hink för att särskilja.

Hoppas detta hjälpte dig lite iaf! :slight_smile:

Absolut, men eftersom du äger en villa så måste du också fundera över vad för utgifter som du inte har förutsett som också kan dyka upp. Därav att jag själv hade valt lite mer än 50000kr i buffert i detta fallet.

Man får göra exakt som man vill, dessa hinkar är bara en modell som man kan använda sig av för att få en tanke på hur man kan göra.
Men det låter som en rimlig summa du har kommit fram till! :slight_smile:

Hinkarna kan bestå av exakt samma fonder, bara fördelning aktiefonder/räntefonder som är skillnaden egentligen. Basportföljen passar bra för hink 3 och medelriskportföljen för hink 2.

Beror såklart på vad din sparhorisont är på pengarna, om din hink 3 är ett långsiktigt sparande emot pension så finns det ingen anledning att du ska sänka risken varje år som går, utan då obalanserad du tillbaka till 90/10 varje år om det är den fördelning du vill ha. Varför ska du sänka risken i mellanriskhinken? Är tanken att du ska spara till något speciellt där eller är det bara för ekonomisk trygghet? Om det är för tryggheten så ska du inte sänka risken där heller år för år, utan istället alltid balansera tillbaka till den fördelning du valde i början.

Problem solved!

Nejdå, du kan ha det på samma ställe. Men se till att ha tillgång till lite pengar som du kan använda samma dag om något skulle dyka upp👌🏻

Kolla in ”Basportföljen” i detta utkastet som Jan har gjort, ska komma ett riktigt avsnitt om detta idag Söndag som vi alla väntar spänt på!:smiley:

När du väl har fyllt hink 1 & 2 så ska få sparandet se ut som du har beskrivit ovan, om du ska följa modellsparandet🙂

Det är väl en jättebra fördelning?
Väl diversifierat om du följer mellanrisk-portföljen(Nybörjarportföljen).

Fungerar absolut, jag själv hade iaf valt en Globalfond, Sverigefond och en tillväxtmarknadsfond.
För räntefonder hade jag iaf valt en lång och en kort räntefond🙂

Jag har resonerat väldigt enkelt, baserat på den genomsnittliga månadsutgiften (Hyror, försäkringar, räntor och amorteringar, mat, barnens kostnader, bilkostnader osv)

En månadsutgift ligger likvid på sparkonto, Hink 1
Dubbel månadsutgift ligger på en ISK med 60/40 fördelning, Hink 2
Resterande ligger i passiva hinken, globala breda billiga aktieindexfonder, Hink 3
(Det finns en lekhink också men den kan man skippa, utgör 5% av allt sparande), Hink 4

Med hink 1+2 så klarar vi en utgift på cirka 50 tkr. Efter 15 år i villa med dubbla bilar så kan jag inte komma på ett enda tillfälle då en hastigt oförutsedd utgift överskridit 50 tkr. Även om TVn, frysen och bilen går sönder samma dag så klarar man den månaden och i värsta fall så får man prioritera inköpen.

1 gillning