Nybörjare som vill göra en enkel hållbar portfölj. Hjälp mig förstå!

Hej Viktor,

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Kul att du har hittat hit och vill förbättra dina kunskaper inom ekonomi.

I avsnittet om “Fyra-Hinkar-Strategin” så nämns både vilka portföljer du skulle kunna ha och hur man kan räkna ut för att ta reda på summor i vardera hink.

Men vi börjar med buffert.
Eftersom ni har hus tillsammans som kan ge en större oförutbestämda kostnader så hade det kanske passat med en lite större buffert än 50 000kr, kanske 75-100 tillsammans.
Dessa bör placeras i ett sparkonto med ränta, förslagsvis Avanzas sparkonto +, du kan även ha kvar en liten del av detta i din vardagliga bank för att täcka de mest akuta utgifterna som du kan få under en dag.

Använd den uträkningsmetoden som finns i avsnittet för hinkarna för att få fram storleken på mellanrisken, den baseras på: utgifter minus kända intäkter under en viss period.
Men någonstans mellan 200-300 tkr kanske är lagom om jag ska dra till med något.

Resterande pengar hamnar i passiva hinken.

Om en hink är fylld så sparar du inget där, så när bufferten är fylld så sparar du bara i mellanrisken och passiva, när mellanrisken är fylld så sparar du allt i passiva.
Om man ska börja från ruta ett just nu och inte har något i en enda hink och inte har tillgång till kapital så kan man välja att antingen spara lite i alla eller att gå den “strikta vägen” att börja spara allt i bufferten, sen mellanrisken och till sist passiva.

Nejdå, du skulle klara din på en aktiefond, en globalfond, och två stycken räntefonder, en kort och en lång.
Men lägg till Sverige och tillväxtmarknader iaf så har du en bra diversifierad aktiefondsportfölj, se utkastet som Jan har gjort på lite nya portföljer som kommer i ett avsnitt inom en snar framtid, du hittar utkastet här! Där har du ett förslag på en “Basportfölj”, den passar utmärkt för passiva hinken.
Även ett förslag på “Medelriskportföljen” aka “Nybörjarportföljen”, passar utmärkt för mellanrisk-hinken.

En ombalansering kan absolut ske varje år, men är inget krav då det är din egen portfölj. Men alltid bra att kolla över sitt sparande och alla delar i sin ekonomi iaf en gång om året och se om man kan förbättra något.

Ja, det hade jag absolut haft, en för varje hink för att särskilja.

Hoppas detta hjälpte dig lite iaf! :slight_smile: