Globalfonder investering

Jag har precis gått med i Rika tillsammans och undrar hur tankarna går kring investering brett i globalfonder, typ Avanza och Länsförsäkringar utifrån det nya världsläget, då detta tidigare varit rekommendation utifrån bla forskning etc

Allt är som vanligt. Forskningen har inte ändrats.

Det har inte kommit någon ny forskning som ger annat resultat.

Det är normalt att börsen backar -50% eller mer vissa år och i stället ökar andra år. Därför bör man inte ha pengar man tänkte använda i närtid på börsen. Om man i stället tänkte spara under en tillräckligt lång tid kommer med stor sannolikhet de goda åren att överväga, då är det en bra idé att ha pengarna på börsen.

Tack för snabb återkoppling, även om frågan var mer kring själva sparformen - Globalt i dessa tider, vilket jag förstår är svårt att svara på…

Helt förståeligt att det börjar skava lite när man ser röda siffror flera dagar i rad. Men det är just nu den långsiktiga planen testas. Globalfonder är fortfarande bland det mest diversifierade man kan äga i ett enda fondval, och att ifrågasätta det mitt i svajet är som att vilja byta fallskärm halvvägs ner.

Vill man minska osäkerheten kan det vara värt att backa bandet och fråga: Vad var syftet från början? Är något fundamentalt förändrat? Om inte, kanske det bästa beslutet är att inte göra något alls.

Börsen har alltid haft den här typen av dippar, det är inget fel på globalfonder bara för att det går ner. Det är så det funkar.

2 gillningar

Tack, också för bra fallskärmsmetafor – och ja, frågan är om inte något fundamentalt ändrats apropå världsläget.

Bra fråga. Världsläget känns stökigt nu, men det har det gjort många gånger förr. Nästan varje kris känns unik i stunden, men historiskt har marknaden alltid tagit sig vidare.

När du investerar globalt satsar du inte på en enskild händelse, utan på att tusentals bolag världen över fortsätter anpassa sig och skapa värde. Det är inte en investering i läget just nu, utan i utveckling över tid.

Känslan av att något fundamentalt ändrats är vanlig, men det är just därför det är svårt att vara investerad. Det tillhör spelets regler.

1 gillning

det finns ingen forskning som säger att man ska 70% av sitt innehav i USA

1 gillning