I dina skor hade i dagsläget skiftat över allt till svenska investmentbolagsfonden med tanke på den svaga svenska kronan och investmentbolagens utveckling senaste året, sedan när det förhoppningsvis vänder skifta över hälften till en global indexfond med 0,2% avgift efter något år.
Personligen hade jag varit helt bekväm med att enbart ha 100% i den svenska investmentbolagsfonden, men kanske inte är något för alla.
Men alla är ansvariga för sin egen analys och investeringsbeslut osv osv.
Spiltans svenska investmentbolagsfond äger väl i princip alla svenska investmentbolag dvs egentligen en ganska bred fond. Avgiften är också låg 0.23%.
Vad finns det för scenario(både sannolika och osannolika) när den fonden skulle gå avsevärt sämre än en svenska indexfond?
Det finns scenarion man kan tänka sig som skulle göra skillnaden mindre eller liknande utveckling som en ren indexfond men jag har svårare att se scenarion som skulle påverka just investmentbolagen extremt utan att påverka övriga bolag.
(Ja jag har skippat alla svenska indexfonder i mitt nysparande kör bara global index och spiltan investment.)
Öka i LF globalfonden dra ner på spiltorna. Har själv båda Spiltorna. Tycker att dom är intessanta. Avkastningen är ju viktigare än avgiften som redan är dragen i avkastningen. I år har Spiltan global inv presterat bättre än Spiltan investment men historiskt har Spiltan investmentbolag gått bättre. Det där svänger över tid och ingen kan sia något om framtiden. Är du osäker så satsa helhjärtat på LF globalfonden plus kanske en mindre del i Spiltan inv med svenska investmentbolag.
Egentligen klarar man sig bra utan Spiltan Global Inv eftersom många av innehaven finns redan i din globalfond. Jag har själv 70% i LF Global och resten delas lika i mina 5 övriga bling blingfonder där båda Spiltan ingår för att jag tycker det är roligt. Sån är jag