Flytta en del av indexfonder till investmentfond

Hej forumet!
Är lite sugen på att öka min risk lite i förhoppning att kunna få något bättre avkastning (även om det såklart inte är säkert). Men jag har i vilket fall lång sparhorisont (+10år).

Idag ser portföljen ut:
70% globalt index
30% svenskt index

Tänkte ev byta portföljen till:
70% globalt index
15% svenskt index
15% spiltan aktiefond investmentbolag

Idén bakom är väl att jag generellt alltid gillat investmentbolag och har en stark tro på att de kommer fortsätta gå bra i framtiden.

Tankar? :thought_balloon: :smiley:

1 gillning

Ett till alternativ om du absolut vill ha investmentbolag är att du köper aktierna direkt istället.

I vart fall de stora innehaven, det rör sig inte om så många.

Jag har både direktägt investmentbolagsaktier och haft Spiltans fond förut men numera kör jag bara Plus Allabolag för Sverige-delen.

Om du vill öka din risk kan du använda dig av hävstång istället för att ändra fördelningen på dina innehav.

Investmentbolag har jag tyvärr ingen åsikt om.

1 gillning

Skulle detta vara ett alternativ att fördela/sprida i?
Alltså köpa enskilda aktier istället men satsa på ett par st olika bolag.

Jag vill inte utvärdera enskilda bolag men du kan ganska lätt se underliggande innehav i Spiltan aktiefond investmentbolag om du vill köpa en del av det underliggande. Så ja, du kan absolut göra så och välja ut samma investmentbolag som Spiltan har i sin fond.

Fördelen med investmentbolag är väl ändå att de i sin tur investerar i en hel del andra bolag så du får exponering mot fler bolag utan att behöva äga så många enskilda aktier själv.

Det är också därför jag inte tycker att Spiltans fond är så svår att efterlikna själv. Det är värre om man ska försöka kopiera t.ex. Plus allabolag eller en globalfond där man har hundratals eller tusentals aktier som i så fall ska köpas.

Personligen skulle jag köra på Plus allabolag Sverige för Sverigedelen (vilket jag också gör).

Om jag av någon anledning ville äga investmentbolag skulle jag köpa de aktierna direkt istället för via Spiltan eftersom det bara rör sig om ett fåtal och man sparar in avgiften.

1 gillning

Det är 29 innehav, som ska viktas om regelbundet om man nu vill ”efterlikna” fonden. Blir svårt att göra det särskilt billigt om man inte gör det i stor skala.

Jag menade inte att göra det perfekt, fonden har mycket annat än investmentbolag också och det kan väl hoppas över då det inte var vad TS efterfrågade.

De bolag som är en väldigt liten andel av fonden kan evt. också hoppas över.

Dessutom är vissa av de där innehaven dubbletter, bara olika andelsklasser (A-C) i samma bolag.