Kanske fler investmentbolag?

Jag har några st investmentbolag och funderar på om det är dags att investera i något mer bolag. Jag läste om LILIS och investerar i Latour, Lundberg, Investor, Spiltan. Sedan lade jag till Creades o Flat capital. Jag vill självklart ha en bra spridning. Utöver detta har jag fonder och utdelningsaktier. Jag är nybörjare så svara gärna enkelt.

Verkar det vara lagom med ovan bolag eller har jag missat nåt?

Välkommen till forumet! :smiley:

En enkel motfråga: Vad får dig att köra stenhårt på investmentbolag på en av världens minsta marknader, om du nu vill ha spridning? :thinking:

Det beror på så mycket. Vad är ditt mål? Vilken tidshorisont har du? vilken riskvillighet? etc. Men det du har nu (förutsatt att det inte finns mer) är en högriskstrategi.

1 gillning

Eftersom du skippade ett av I’na så blir det SILL i ditt fall. :wink:

Jag investerar också enligt SILL-metodiken ibland. I mitt fall:

Svolder (när den handlas till rabatt)
Investor (man kan aldrig ha för många Investor)
Linc (undvik dock hög premie)
Latour

Man kan även kika på Bure.

De må vara noterade på en liten marknad men de är verksamma på de globala marknaderna.

7 gillningar

Bure och Svolder är två småbolagspärlor man inte får missa.

2 gillningar

Tipsar om Kvartil Investmentbolag Calculus-fonden.

Till skillnad från Spiltans fond viktar de även utifrån avvikelser från historisk rabatt/premie och vid hög premie köper den dessutom de underliggande innehaven direkt istället (såvida de är noterade).

Haft fonden i 3+ år men sålde häromveckan av alla mina enstaka investmentbolag för att köra fonden istället.

2 gillningar

Tack! Hoppas lära mig mkt här :slightly_smiling_face:Jag har även utdelningsaktier men mest pengar i fonder. Köper bara svenskt än så länge. Vad menar du med högriskstrategi?

Just detta. Bara Sverige, då har du alla ägg i samma korg, mer eller mindre.

Risk är ett relativt begrepp.