Vill bara ha en portfölj med 2 fonder, en global-och en Sverigefond
70% Storebrand all Countries 0,23%
30% PLUS Allabolag Sverige 0,15%
Total avgift: 0,206%.
Tankar kring denna portfölj? Funderar på att köra “Fondo” då den är billig. Är den bra?
Vill bara ha en portfölj med 2 fonder, en global-och en Sverigefond
70% Storebrand all Countries 0,23%
30% PLUS Allabolag Sverige 0,15%
Total avgift: 0,206%.
Tankar kring denna portfölj? Funderar på att köra “Fondo” då den är billig. Är den bra?
Ja det finns egentligen ingenting stt anmärka på den sålänge du är nöjd med fördelningen. Bred och billig.
Jodå. Great minds think alike ![]()
Fast jag har moddat lite sedan inlägget skrevs…
Grymt! Kör du Fondo?
Nja. Jag är inkörd hos Avanza och gillar deras portföljbelåning till 1,99% ränta upp till 10% belåning.
Även om Fondo verkar trevligt!
Har nyss lagt mina första ordrar på Fondo för att testa plattformen.
I en portfölj tänker jag köra brett index/indexnära med följande fördelning:
70% global exkl emerging markets
10% emerging markets
10% globala småbolag
10% Sverige
Jag har valt:
Skandia Global exponering
Storebrand Emerging markets
PLUS Alla bolag Sverige
Men jag är rådvill gällande småbolag - har ni nåt tips?
Fondo har inte Handelsbanken Gl småbolag.
Hej @Xiro.
Lite av en utmaning det med globala småbolagsfonder; Den jag spontant tänkte på är:
något dyr (avgift på Fondo 1,35%) men kanske prestandan kan vara värt avgiften ![]()
Edit: nu jag var och rotade runt lite på Fondo hittade jag dessa, billigare i avgift (känner dock noll till Cliens, Öhmans och Swedbanks småbolagsfonder så jag skulle rekommendera att gräva ordentligt i prospekt mm. innan du väljer någon av dem):
Använder och gillar Fondo=kör på. Använder och gillar Levler ännu mer! Lite olika utbud dock bägge har sin plats.
Är nog svårt att hitta ett billigt alternativ. Jag hade antingen skippat eller kört svenska småbolag om det finns en billig sådan.
AMF Småbolag 0,22% (!), eller Plus småbolag (0,30%) eller kanske t om en Storebrand global multifactor sek (0,42%) fokus på faktorer som Värde, Storlek etc, inga jättebolag som vanliga globalfonden.