Är det så tokigt med Avanza Zero

Är det egentligen så tokigt med Avanza Zero som en del av portföljen? Portföljen innehåller LF Global index,Handelsbanken Gl småbolag,Avanza emerging markets,Spiltan global investmentbolag samt Spiltan aktiefond investmentbolag. Tänkte få med mer Sverige med AZ och samtidigt få ner totalavgiften för portföljen. Har läst här på forumet att många ställer sig tveksamma till AZ pga av endast 30 bolag ingår och att Plus alla bolag presterar bättre. Men gör den det egentligen? Jag har redan en stor del av höstacken.AZ utveckling 1år +13% Plus alla bolag utveckling 1 år +5,11%. Tacksam för tankar och förslag.

3 gillningar

Du känner inte att dessa två innehav har rätt mycket av varandras innehav?

1 gillning

Hahaha…jo så är det nog. Skippar nog AZ och kör vidare med Spiltan. Men gratis smakar alltid bäst. Tack!:smiley::+1:

3 gillningar

Har för mig att OMXS30 står för halva Stockholmsbörsens värde, så fel är väl inte fonden. Men du missar de mindre bolagen. En intressant kombo skulle kunna vara Avanza Zero och en billig småbolagsfond, typ AMF Aktiefond Småbolag.

8 gillningar

Det är inte en helt tokig fond. Om du tittar på utvecklingen det senaste året så kommer du att se på en av de få perioder de senaste decennierna när Sveriges storbolag har överpresterat mot småbolag. Det innebär att den snävare fonden AZ har överpresterat mot Plus Allabolag. Men över tid så borde (utifrån historiken) små och medelstora bolag överprestera mot storbolagen. I dessa perioder så kommer AZ att underprestera.

AZ är en smal fond med bara ca 30 innehav och innebär därför en högre risk än en fond med alla börsen bolag i. Det behöver du ju ta hänsyn till när du kollar på avkastningen och även när du väljer på att ta in bolaget i din portfölj.

Om det är just de största (mest omsatta) bolagen på Stockholmsbörsen som lockar så är AZ ett bra val. Om du vill öka din exponering mot Sverige som helhet så är Plus Allabolag ett bättre alternativ. Om du vill “följa forskningen” och diversifiera för att maximera (din förväntade) riskjusterad avkastning så är Plus Allabolag bäst.

6 gillningar

Blir det kaka på kaka att ha avanza zero och spiltan investmentbolag i samma portfölj tro?
Dom har ju många gemensamma innehav men en hel del olika också. Jag har LF global som draglok i portföljen 70%. Handelsbanken Gl småbolag,Avanza emerging markets,Spiltan global investmentbolag samt Spiltan investmentbolag. Globalfonden har skött sig strålande. Hade nog klarat mig bäst med enbart den egentligen. Men ack så tråkigt med endast en fond :rofl:Jag har suttit med Plus alla bolag och småbolag i ett par år. Men dom fick lämna plats efter för mycket kräftgång och röda siffror. Vill hålla nere avgifterna på ett minimum därför borde AZ platsa. 30 mest omsatta bolagen. Men behöver man mer? Jag har ju en stor del av höstacken redan menar jag. Mest omsatta måste väl vara bättre än Plus alla bolag med en massa minst omsatta som drar ner helheten i fonden tänker jag som en glad amatör :smiley::+1:

1 gillning

Gör så, riktigt bra tänkt, älskar Spiltan aktiefond investmentbolag och tycker att avanza zero alltid underpresterar som du kan se här nedan, där Avanza zero är gul graf.

1 gillning

Är det så? Jag har oxå hört liknande. Men AZ +13% på ett år är väl inte fy skam. Spiltan +3,84% på ett år. Tyvär lyser spiltan rött nu i min portfölj. Den ser lite vissen ut. Behöver lite sällskap av AZ kanske. Om dom nu passar ihop och inte tar ut varandra med liknande innehåll. Jag vill behålla Spiltan för jag tror på iden med att samla alla investmentbolagen i en fond. Köpa var för sig blir en kostsam affär.

2 gillningar

Ja det såg ju inte så jättebra ut för AZ i grafen. Får nog tänka om igen…suck. Men tack för infon.
Skippar AZ fyller på med mer spiltan i stället.:+1:

3 gillningar

Jag kollar aldrig kortare perioder än 3-5 år, och då presterar spiltan alltid bättre än avanza zero (och nästan alla andra fonder också).

3 gillningar

Tack för tipset👍

4 gillningar

Kul att du är intresserad och öppen för informationen, det kommer garanterat gynna dig otroligt mycket!

3 gillningar

Absolut! Visste inte att man kunde jämföra fonder så på avanza. Men skam den som ger sig. Haha :smiley::+1: by by Avanza Zero :rofl:

1 gillning

Frågan är givetvis vad man mäter mot. Att en viss fond gått sämre än en annan fond är helt egalt, då fonderna har olika innehav.

Det som man ska fundera över är vilket innehav (som fonden har) som man vill följa.

Att titta på grafer över fonder, där innehaven skiljer sig gravt åt, ger inte någonting. Absolut ingenting.

2 gillningar

Vill man köpa en bred Sverigefond så verkar det inte finnas bättre än Spiltan Aktiefond investmentbolag för 0,2% kostnad om man kollar på all historisk data.

Det är också den mest köpta fonden på Avanza!

Länsförsäkringar global index som jag också rekommenderar är den 4:e mest köpta fonden på avanza. Om man vill investera globalt över lång tid så är den överlägsen tycker jag!

2 gillningar

Har blivit mer övertygad här av svaren på mina frågor om AZ vs Plus alla bolag att satsa på Plus fonden istället för AZ. Då jag redan har Spiltan investment blir det då kaka på kaka med att ta in Plus i portföljen? Dom har ju många gemensamma innehåll. Jag såg på Spara Cash ”Fonder för nybörjare” som jag följt och tar tips ifrån där han rekomenderade att ha en Globalfond,Spiltan nvestment och Avanza zero i en startportfölj. Jag har redan LF global samt Spiltan gl ib och Spiltan ib. Tänkte att man kanske borde ha mer Sverige med Plus alla bolag. Tänker jag helt fel i mitt portföljbygge?

1 gillning

Gör som du vill, det låter som att du har en bra bas oavsett och rätt tankesätt. Jag kör Avanza USA, spiltan ib och LF global och är nöjd med min avkastning över lång tid. 1/3 i varje. Behöver inte vara mer komplicerat.

1 gillning

Ja jag är nog lite OCD skadad och vill att allt ska vara perfekt. Det är ju trots allt avkastningen som är det viktigaste :smiley::+1:

2 gillningar

Ahem, riskjusterad avkastning.