Har blivit mer övertygad här av svaren på mina frågor om Avanza Zero vs Plus Alla Bolag att satsa på Plus fonden istället för AZ. Då jag redan har Spiltan investment blir det då kaka på kaka med att ta in Plus AB i portföljen? Dom har ju många gemensamma innehåll. Jag såg på Spara Cash ”Fonder för nybörjare” som jag följt och tar tips ifrån där han rekomenderade att ha en Globalfond,Spiltan nvestment och Avanza zero i en startportfölj. Jag har redan LF global samt Spiltan global IB och Spiltan IB. Tänkte att man kanske borde ha mer Sverige med Plus alla bolag.Tänker jag helt fel i mitt portföljbygge?
Med hjälp av tips från olika forum av folk som kan betydligt mer än vad jag kan i ämnet har jag kommit fram till denna variant. Vad tror ni om det?
Finns det nån speciell anledning varför du tar rygg på Spara Cash portföljen? Och inte vilken portfölj som helst t.ex. i denna tråd Era portföljer 2023 ?
Jag hade gjort följande:
| Fond | Andel |
|---|---|
| LF Global | 90% |
| Plus AllaBolag | 10% |
eller:
| Fond | Andel |
|---|---|
| LF Global | 70% |
| Plus AllaBolag | 10% |
| Avanza Emerging Markets | 10% |
| SHB GI Småbolag | 10% |
Jag visste inte ett dugg om fonder och aktier innan jag av en ren slump hamnade på just SparaCash på tuben. Tycker att han förklarar bra och pedagogiskt så att tom jag blev intresserad av sparande i fonder och aktier. Kollar också på Rikatillsammans mm till sist måste man sålla lite bland tips och förslag och plocka ut guldkornen annars blir man ju sittandes med 20 fonder och 20 000 aktier ![]()
Ser att du skippat Spiltan fonderna. Hur tänker du där?
Alla innehav i en svensk investmentbolagsfond finns redan i en bred Sverigefond, och alla innehav i en global investmentsbolagsfond finns redan i en bred globalfond ![]()
Vad är sparacash-hypotesen att t.ex. globala investmentbolag kommer överprestera mot en globalfond? Vad är det som skulle driva den felprissättningen, att vi skulle veta bättre än marknaden som satt nuvarande pris? ![]()
Ja det är ju en helt logisk vinkel. Jag har aldrig funderat i dom banorna. Därför är det bra att vädra sina ideer och få svar från er mer erfarna och kunniga på området. Men i Spiltan Global IB kan jag endast se ett gemensamt innehav med LF Global i dom 25 största innehaven. Rent spontant känns det som att dom här tre kompletterar varandra bra.
Många kloka ord som jag tar med mig i mitt fondbygge. Tack för dina värdefulla tips och insikter. ![]()
Om du tittar på alla LF:s innehav, t.ex. via https://balansify.com/funds/länsförsäkringar-global-indexnära, så ser du att innehaven finns med i LF.
Jag tror personligen inte investmentbolag kommer systematiskt överprestera index. Jag kan ha fel. Jack Bogle sa “The two greatest enemies of the equity fund investor are expenses and emotions". Du har redan en billig och bred portfölj. Det andra är att kontrollera känslorna, att fortsätta månadsspara oavsett om marknaden går upp eller om marknaden kraschar likt i corona eller om marknaden går sidledes år efter år.
Undvik dom två fällorna så kommer du ha råd med svampgratinerad hummer till frukost varje dag som pensionär ![]()
Mycket värdefullt att få siffrorna upplagda på detta vis och kunna jämföra direkt. Tack för ett bra och värdefullt jobb ![]()
Hahaha! Ja det var ett bra tips. Just att hålla känslorna utanför när siffrorna står på rött är ju inte helt lätt även om det är helt rätt ![]()
![]()
Ska kolla upp länken där om LF. Tack för den👍
Ja du! Det var som tusan!
Men jäklar vilken bra länk! Tack för den!![]()
Hej ronz, fin portfölj men ersätt alla fonder utom LF med bara en fond, t.e.x spiltan aktiefond investmentbolag. Puss och kram //Nico777
Personligen anser jag att historisk avkastning inte alls är något bra facis för hur bra en fond kommer vara framöver. Historisk avkastning visar ju bara hur man skulle investerat historiskt för att få just det resultatet, men säger ingenting om framtiden.
Själv tycker jag man bör fokusera på bredd och så låg avgift som möjligt.
Ja du…mina tankar börjar faktiskt gå på det hållet efter alla kloka svar jag har fått på detta forumet. Tack👍
Nu blir jag lätt förvirrad. Din portfölj påminner om min där du bad mig skippa allt utom LF och spiltan hahaha ![]()
Nico777 var den som bad dig att ändra portföljen.![]()
Jag tycker (tror) din portfölj verkar vara bra.![]()
![]()
![]()
Ja ja…såg det. Ber så mycket om utsäkt ![]()
![]()
Det viktigaste @RonZ tycker jag är att du inte blint lyssnar på någon forummedlem, SparaCash, RikaTillsammans, Warren Buffet, eller vem som helst.
Utan att du verkligen läser på och förstår varför du gör ett visst urval av fonder i en viss fördelning. För att du ska lyckas som investerare krävs det att du har övertygelse om varför du har valt som du har gjort.
Man ska kunna väcka dig mitt i natten och fråga varför du har just 8,5% i Spiltan Investmentbolag (säger vi)
Det är svårt att komma dit på en gång och visst måste det ske lite “organiskt” också. Men allra helst ska du redan ha en uppfattning om detta innan du kastar in dina pengar någonstans.
Jag gillar Spiltan ![]()