Varför just dessa fonder? Här är mina tankar kring de.
Jag har funderat på att byta ut AMF Nordamerika mot en global fond som LF Global Index men har upptäckt att majoriteten av globala fonder innehåller i snitt minst 60% USA och tänkte att jag ville köra på 100% USA (Ja, AMF Nordamerika har 96% USA och inte 100%)
Spiltan Globalfond Investmentbolag är där för att jag inte tycker om att ha EM fonder och för att den innehåller andra innehav än AMF Nordamerika. Kan tas bort om jag skulle byta ut AMF Nordamerika mot LF Global.
Avanza Zero är där för att den är billig. Kan tänka mig byta ut den mot PLUS Allabolag Sverige Index eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Spiltan har någorlunda samma avgift som PLUS men har mindre innehav och har presterat bättre.
När det gäller Storebrand Global all countries, så tycker jag inte den har presterat bättre än LF Global, Avanza Global eller AMF Nordamerika. Den har även en högre avgift än de två globala fonder men mindre än AMF Nordamerika.
Min resonemang kring AMF Nordamerika är att den har presterat bättre än LF Global och Avanza Global. Sen har jag en del Apple aktier och valde AMF Nordamerika eftersom den hade andra aktier. (Många globala fonder har apple som deras största innehav) Sen förstår jag att historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
När det gäller Spiltan så antar jag att du tänkte på Spiltan Aktiefond Investmentbolag men den jag syftade på och har är Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Förstår att Avanza Zero är väldigt smal men den har presterat bättre än Plus Allabolag Sverige men du tycker ändå att den är bättre för den är bredare?
Det som kommer att rekommenderas av majoriteten här är att placera majoriteten i en global indexfond. Utöver det kan man även lägga till emerging markets, småbolag och Sverige.
Anledningen till detta är att forskningen säger att man ska äga hela höstacken.
Majoriteten av alla småsparare som frångår detta tenderar att förlora pengar över tid. Bäst går det för dom sparare som valt en global indexfond och månadssparat utan att göra några ändringar.
Anledningen till att jag inte vill rekommendera amf nordamerika är just för att det är nordamerika, du kan få bredare än så i en globalfond. Sen min ”rekommendation” är bara min åsikt.
Nej storebrand har kanske inte presterat bättre men den är bredare än de andra globalfonderna eftersom den inkluderarEmerging markets.
LF verkar många föredra och det är ju upp till var och en. Inget fel med den fonden. Har för mig att den nyligen bytt index dock? Verkar utesluta en del bolag enligt esg också, så om det är vad du är ute efter, så kör!
Ja, många globala indexfonder hr apple som största innehav, eftersom det är det största bolaget i världen, sett till marknadsvikt,(tror jag), då får den större plats i fonden.
Ja, själv älskar jag allabolag fonden, just för att den inkluderar alla bolag på stockholmsbörsen, large,mid,small cap😊
I slutändan är det här upp till dig och det är inte ”fel” om du väljer endast avanza zero, det är ditt val, jag bara ger min åsikt, lycka till!