DNB Indeks slår LF Global

Ja, och det är samma exponering till valuta i båda fonderna. Innehaven köptes inte i NOK, utan det var i SEK genom NOK för exempelvis USD. Valutaexponeringen till NOK var under väldigt kort tid, medans värdepapperna handlades. Jag har svårt att se hur den kortsiktiga exponeringen NOK kan ha lett till resultatet vi ser.

Det är därför jag säger att graferna ev. är missvisande genom att omräkningen NOK till SEK i grafen är inkorrekt genomför med konstant valutakurs över ett helt tidsintervall.

Avanzas grafer visar inte nödvändigtvis kursen i användarens egen valuta som användaren handlat i, utan brukar visa i den kurs de får från fondbolaget om den är i NOK så kan det mycket väl vara det som visas.
Tittar du exempelvis på ETF:er så är graferna i EUR.

Om vi exempelvis vill förklara varför grafen visar att den klarade sig bättre i coronakraschen så kan den blåa grafen vara förklaringen.
Den visar NOK/SEK, där NOK tappade kraftigt mot SEK.
SEK tappade kraftigt mot USD och då torde NOK tappat ännu kraftigare mot USD och då gett en bättre fonkurs i NOK.

2 gillningar

Det verkar jättekonstigt att historiken från fonder skulle vara i andra valutor, börshandlade fonder förstår jag. Det gör det svårt att jämföra mellan fonder.

Jag har svårt att tro på det för då hade grafernas svängningar i LF under den här björnmarknaden inte sett sett ut som dem gjort utan följt exakt samma mönster som en graf i samma valuta som innehaven, och inte individuella högre och lägre peakar pga ständig valutakursändring.

Men LF har ju konstant varit handlad i SEK så den påverkas ju inte av en sådan missvisande beräkning.

Då förstår jag inte vad du menade.

Jag tror vi ändå vi är överens om att det inte handlar om vad rubriken till tråden säger, utan det handlar om en visuell missvisning (som ev beror på bug eller olika valutor eller något annat).

Den som vill veta vad det beror på gör nog bäst i att fråga Avanza.

1 gillning

Men om vi fokuserar på det viktiga här. Är DNB ett bättre val än LF?

Fördelar med DNB:
DNB har något fler innehav (100 fler). En mer sann representation av index (ej ESG). Billigare.

Fördelar med LF:
Inga? Svenskt företag kanske.

LF är en snabbare fond vilket exempelvis kan märkas vid ombalansering.

1 gillning

Det är samma affärsdag för båda fonderna så den effekten är obetydlig.

1. AMF aktiefond global
  2. Länförsäkringar global
  3. DNB global Indeks
  4. Storebrand global

Desto värre. Det ökar slippage vid fondbyte.

Svårt att veta om alla globala fonder går lika bra/dåligt eller vilken som blir bäst.
Jag har investeringar i flertal olika. Mest pga att de är köpta hos olika institut där jag tagit det som var tillgängligt men samtidigt har jag även velat sprida köpen. Har globala indexfonder från följande banker/institut:

LF
Storebrand
AMF
Danske Invest
N0rdnet
Swedbank
(AP7)

1 gillning

Jag vet inte syftet till ditt inlägg, men de två extra fonderna som du har med i diagrammet är inte jämförbara.

AMFs är inte en indexfond utan en aktiv förvaltat fond som har som mål att slå index.
Storebrand All Countries har med utvecklingsmarknader och således mindre andel utvecklade marknader. Den ska inte gå likadant som de indexfonder som bara har utvecklade marknader.

2 gillningar

precis, så ganska bra att investera i båda indexfonder och aktiv förvaltat fonder.

Är egentligen bara relevant om man aktivt tradar mellan olika fonder. För ombalansering så är det bara scenariot där man säljer innehavet i fonden fördröjningen får en effekt. Att det är samma affärsdag är dock positivt för månadssparandet vilket löpande har en effekt till skillnad från sälj vid ombalansering vilket sker mindre än 1 gång per år och med mindre volymer.

Hej, vet någon om DNB Global indeks S inkluderar tillväxtmarknader?

Hej!

Nej den inkluderar ej tillväxtmarknader. Den ska efterlikna MSCI World som består av 23st utvecklade länder och ca 1500 bolag. Täcker ca 88% av marknaden.

Vill du inkludera tillväxtmarknader så får du leta upp en globalfond som istället följer MSCI ACWI som består av 23st utvecklade länder och 24st tillväxtmarknadsländer. Täcker 99% av marknaden.

Ett annat alternativ är att lägga till en tillväxtmarknadsfond för att komplettera en globalfond som bara följer msci world.

1 gillning