Hej. Jag undrar om min portfölj för långsiktigt sparande (20+ år) är väl fördelad. Jag kommer att månadsspara ett par tusen i månaden. Är det bra fördelning mellan alla marknader och bra riskspridning eller kan jag förbättra något?
30 % Avanza Global
10% Länsförsäkringar Europa
10% Småbolag Sverige
10% Spiltan Aktiefond
5 % Emerging Markets
5% Asien
10 % Länsförsäkringar USA
10 % Handelsbanken Globala Småbolag
10% AMF Räntefond Lång Har jag för många fonder eller är det bra för riskspridning? Är villig att ta en större risk med tanke på sparhorisonten.
Ser okej ut
Några förslag, på 20+ år tycker jag att du ska välja 100% aktier.
Min rekommendation är att ta bort räntefonden och lägga det på index global eller en tech fond.
Exakt vilken Spiltan aktiefond har du valt?
Du har ganska mycket USA i din portfölj. Det är inte fel, men kolla att den går som det är tänkt.
Vilken tech fond skulle du rekommendera i så fall? Jag har Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Hej, tack för tipsen. Jag har Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Vilken Tech fond tycker du jag ska ha i så fall? Med tanke på att jag har mycket USA i fonden, jag kan ju alltid strunta i USA länsförsäkringar och istället lägga allt i Avanza Global.
Bra val utav Spiltan.
Håller med dig, flytta USA till global
Kör 5% Ny Teknik och 5% Robur Technology då får du en bra spridning utav innehavet.
Varför välja Swedbank Robur Ny Teknik och inte TIN Ny Teknik?
Det är förvaltarna i TIN som har skapat avkastningen i Swedbankfonden och då är det TIN man bör ha om man vill vara med på samma resa och investeringstrategi som Robur hade tidigare.
Jag tycker du bara ska behålla tre fonder. Globalfonden täcker redan flera av dem. T.ex:
- Avanza Global 70%
- Avanza Emerging Markets 15%
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15%