Tips för fondsparande till barnen?

Bra tips! Jobbigt med sparande i barnens namn om portföljerna går olika bra pga startat vid olika tillfällen. Lättare då att betala ut lika mycket till alla barn om det står i ens egna namn och inte i barnens.

Ja, jag har en portfölj som sedan får delas mellan barnen när tiden kommer. Tänker att det är bättre att ha det samlat.

Det är ett bra tips, så länge inte någon galning får för sig att återinföra gåvo/arvskatt. Men förhoppningsvis så sker väl inte det.

Jag har slutat med särskilt sparande till barnen. Kör klokast möjliga sparande till familjen, sedan ger vi barnen de pengar de behöver när det är dags. Målet är att se till att barnen får gå de utbildningar de vill och bo i trevliga bra områden. Vi ser vad som krävs för det när första barnet flyttar ut, sedan får nästa barn lika mycket när det är dags. Och skulle nästa barn behöva få mer än det första fick så får vi ge första barnet mer så att de fått lika.

Detta upplägg känns bra för min familj, skönt att slippa omaket med separata sparanden till barnen. Vi har inga slösaktiga vanor, så jag är inte orolig att vi ska slarva bort barnens pengar.

3 gillningar

Precis som vi, ett konto för allt. :+1: Sen ger vi barnen det som behövs (t.ex. handpenning till första boendet), oavsett om investerat barnbidrag hade varit tillräckligt eller ej.

2 gillningar

Fördelen med spar för barnen är att jag vågar ta större risk med det sparandet :slight_smile: Så det är lite roligare än det andra sparandet. Det är egentligen enda anledningen till att jag gör det.

1 gillning

Hej vänner,

Jag inser att jag inte riktigt har den tiden jag hade innan att aktivt läsa på och hålla koll på mina (och grabbens bolag). Jag tänker nu påbörja min ombalansering.

Min tanke är att tydligare behålla en del i min lekhink på Avanza, men flytta min absoluta majoritet till mitt lysa-konto.

Nu är frågan, grabben är snart två år. Min tanke är att jag bör skapa ett konto till honom under mitt inlogg istället för under hans egna inlogg.
Och sen be en advokat skriva ett papper på att han ska få dessa pengar om något händer. Jag är inte gift idag.

På detta sätt har jag rådighet över pengarna men de är öronmärkta till honom?

Tankar / kommentarer?

KF på Avanza eller Nordnet barn som förmånstagare i ditt namn. Säkrast.
Sedan Avanza Auto 6 eller LF Global indexnära.

Det är det jag har idag, dock saknar jag den automatiska ombalanseringen som jag kan få med Lysa

Ja men ombalansering kan du glömma om du väljer en global indexfond 100% eller om du vill ha likt Lysa blir det Avanza Auto 6. Vad är problemet ? Vad ska du ombalansera och krångla till det :person_tipping_hand::partying_face: . Grabben är bara 2 år ung :heart_eyes:
100% aktie index gäller då :+1:

Jag tänker med att jag når bredare, hela marknaden, med Lysa än med LF GF. Samt att nu när T.I.N.A är på väg bort så kan Lysa hjälpa mig att ha några % i räntepapper.

Avanza Auto 6 får du samma produkt. Men Lysa blir knappast bredare då den har övervikt Sverige med 20% och det gör inte portföljen bredare. Inget fel på Lysa men inget bra för barnsparande om du vill ligga på säkra sidan och använda sig av KF. Men du gör som du vill men grabben blir nöjd med billigaste Global indexfonden om du frågar mig och honnom :heart_eyes: och småspararguiden :person_tipping_hand:

1 gillning

Tack för feedbacken. Alltid nyttigt att höra andra än bara sina egna tankar!

1 gillning

Om du vill ha bredare bara 1 fond kan du välja Spp aktiefond Global den har bytt namn till Storebrand. Eller lägga 15-20% Avanza EM + Avanza Global 80-85% det blir billigare och strunta i ombalansering eller kolla lite om 2-3 år och ombalansera lite snabbt.

1 gillning